« 2019.11.15

Discuss (en)

RSS - dnes
RSS - týden

Internet astro.cz

Astronomický snímek dne (APOD)

26. únor 2000

Impakt před 65 milióny let
Uznání: V.L. Sharpton, LPI

Popis: Co zahubilo dinosaury? Náhlé vyhynutí dinosaurů před 65 miliony let spolu s vymizením 70 procent všech tenkrát žijících druhů na Zemi je známé jako K-T událost (událost Křídového-Teciárního masového vyhynutí). Geologové a paleontologové se často zabývají myšlenkou dopadu velkého asteroidu nebo komety na Zemi jako viníka této události. Dobrou(!) zprávou by bylo, že takový ompakt by vyvolal ohnivé bouře, přílivové vlny, zemětřesení a hurikány. A špatnou zprávou by bylo, že ... trosky vržené do atmosféry by měly vážné následky na globální životní prostředí vytvořením dlouhého období temna, nízkých teplot a kyselých dešťů. Tuto teorii dramaticky podpořil v roce 1990 kosmochemik Alan Hildebrand objevením 65 miliónů let staré, 112 mil (180km) široké prstencovité struktury stále detekovatelné pod vrstvami sedimentu v oblasti Yukatánského poloostrova v Mexiku. Obrysy struktury nazvané kráter Chicxulub (podle místní vesnice) jsou vidět nahoře a reprezentují údaje o gravitačním a magnetickém poli z této oblasti. Navíc, nejenom že odpovídá věk, ale kráter též odpovídá dopadu planetky dostatečné velikosti (6 až 12 mil velké /10-20km) aby mohla způsobit globální rozvrat. Bez ohledu na to co způsobilo K-T událost je štěstím že takové impakty, jak se nyní věří, se stávají jen jednou za 100 miliónů let!

Klíčová slova: crater, dinosaur, earth, K-T event