« 2020.06.02

Discuss (en)

RSS - dnes
RSS - týden

Internet astro.cz

Astronomický snímek dne (APOD)

30. březen 2000

Objeveny světy rozměrů Saturna
Uznání: Greg Bacon (STScI), NASA

Popis: Minulé desetiletí vidělo důkladné objevy mnoha světů mimo naši sluneční soustavu, ale žádný analog naší domovské planety Země. S využitím precizních pozorovacích technik astronomové vyvodili přítomnost dobře přes dva tucty extra-solárních planet, většinou o hmotnosti plynného obra Jupitera nebo více, na blízké oběžné dráze kolem slunci podobným hvězdám. Menší planety musí jistě také existovat a včera vynikající hledači planet oznámili další detekci dvou nových světů - každý je potenciálně menší planeta saturnových rozměrů. Mateřskými slunci jsou 79 Ceti (souhvězdí Velryby - Cetus), ve vzdálenosti 117 světelných let a HD46375 (souhvězdí Jednorožce - Monoceros), 109 světelných let daleko. S přinejmenším 70-ti procenty hmostnosti Saturna, planeta u 79 Ceti obíhá v průměru 32.5 miliónů mil (52 mil.km) od hvězdy ve srovnání k 93 miliónům mil (149 mil.km) vzdálenosti Země-Slunce. Nově objevený svět je zobrazen na této umělcově vizi s prstenci a měsíci, známými charakteristikami obřích planet naší sluneční soustavy. Planeta u HD46375 má přinejmenším 80 procent hmotnosti Saturna a obíhá ve vzdálenosti pouze 3.8 miliónů mil (6 mil. km) od své mateřské hvězdy. I když je hmotnost Saturna jen jedna třetina hmotnosti Jupitera, tak je to pořád 100 krát více jak hmotnost Země a tak dramatické objevy při hledání menších planet musí teprve přijít.

Klíčová slova: extra-solar planet, planet, planetary systems