« 2020.06.06

Discuss (en)

RSS - dnes
RSS - týden

Internet astro.cz

Astronomický snímek dne (APOD)

31. říjen 2000

Lebka aneb rentgenová kupa v Perseu
Uznání: A. Fabian (IoA Cambridge) et al., NASA

Popis: Tento duchový obraz z oběžné observatoře Chandra ukazuje Kupu galaxií v Perseu v rentgenovém záření, jehož fotony mají tisíckrát větší energii než viditelné světlo. Kupa v Perseu vzdálená 120 miliónů světelných let obsahuje tisíce galaxií, ale žádná z nich není vidět. Namísto jednotlivých galaxií tomuto rentgenovému pohledu dominuje mračno mezihvězdného plynu o teplotě 53 miliónů stupňů, jež je samotné hmotnější jak galaxie v kupě dohromady. Z tohoto úhlu jasné a tmavé uzlíky v horkém rentgenové plynu vytváří velice sugestivní vzhled. Dvě tmavé bubliny překrývající jasný ústřední rentgenový zdroj jsou jako oči. Třetí protažená bublina (asi na páté hodině pomyslného ciferníku) tvoří bezzubá ústa. Jasný rentgenový zdroj je pravděpodobně superhmotnou černou dírou ve středu kupy s bublinami odfouknutými explozemi energetických částic vyvržených (z blízkosti) černé díry a rozpínajících se do nesmírného plynného oblaku. Tmavá skvrna, jež tvoří nos je rentgenovým stínem ... stínem velké galaxie neodvratně padající do středu kupy. Se svými několika stovkami světelných let je rentgenová lebka v Kupě v Perseu o trochu větší než lebky, které můžete uvidět dnes v noci. Přejeme vám bezpečný a šťastný Halloween! Halloween je svátek keltského původu, jež se slaví například v USA. V podvečer chodí děti na "koledu" a do vydlabané (dnes ovšem plastikové) dýně, dostanou nějaké sladkosti. Před domy jsou vydlabané dýně s vyřezanými otvory jež znázorňují lebku se svíčkou uvnitř. (pozn.překladatele)

Klíčová slova: black hole, cluster gas, galaxy cluster, x-ray

Předcházející: O krok blíž k detekci gravitačních vln Následující: Dvojitá planetka 90 Antiope