« 2020.05.26

Discuss (en)

RSS - dnes
RSS - týden

Internet astro.cz

Astronomický snímek dne (APOD)

19. leden 2001

Černé díry jsou černé
Uznání: M. Garcia, J. McClintock, R. Narayan, S. Murray (CfA), P. Callanan (University College, Cork, Ireland)
Illustration Uznání: M. Weiss, CXC

Popis: Otázka: Proč jsou černé díry černé? Odpověď: Protože mají horizont událostí. Horizont událostí je jednosměrná hranice předpovězená obecnou teorií relativity zpoza níž se nic, ani světlo nemůže vrátit. Rentgenoví astronomové pracující s vesmírnou observatoří Chandra věří, že mají přímý důkaz horizontu událostí a proto i černých děr a to v binárních hvězdných soustavách, které lze detekovat v rentgenovém světle. O těchto binárních hvězdách, někdy též nazývaných rentgenové novy, je známo, že se skládají z poměrně normálních hvězd vyvrhujících materiál na masivní kompaktní složku. Jak je patrné z ilustrace, materiál víří k doprovodné složce v akrečním disku, jež samotný rentgenově září. Jestliže je kompaktní složka neutronová hvězda (vpravo), tak materiál nakonec dopadne na pevný povrch a září ještě jasněji vysokoenergetickým rentgenovým světlem. Pokud se ale vskutku jedná o černou díru s definovaným horizontem událostí, tak se horký rentgenový materál přiblíží rychlostí světla k povrchu a projde ním bez návratu a ztratí se z dohledu. Nedávné práce popisují pozorování dvou tříd rentgenových dvojhvězd, jedna třída je 100krát slabší než druhá. Výsledky ukazují na přítomnost horizontu událostí u slabší třídy, jež způsobuje extrémní rozdíl v rentgenové jasnosti.

Klíčová slova: black hole, neutron star, x-ray binary