« 2019.11.22

Discuss (en)

RSS - dnes
RSS - týden

Internet astro.cz

Astronomický snímek dne (APOD)

3. červen 2001

Symfonie GRB 000301C
Uznání: Andrew Fruchter (STScI) et al., STIS, HST, NASA

Popis: Minulý březen zaznamenaly teleskopické přístroje na Zemi i ve vesmíru obrovskou explozi, která proběhla vesmírem. Téměř bezprecedentní symfonie mezinárodních pozorování začala okamžitě 1.března 2000, když Zemi obíhající RXTE, Slunce obíhající Ulysses a asteroid obíhající NEAR všechny detekovaly desetisekundové vzplanutí vysokofrekvenčního gama záření. Během 48 hodin astronomové s použitím 2.5 m dalekohledu Nordic Optical Telescope našly shodu s pozorováním optického protějšku na středních frekvencích, což bylo brzy potvrzeno 3.5 m dalekohledem Calar Alto Telescope ve Španělsku. Další den byla exploze zachycena na nízkofrekvečních rádiových vlnách evropskou 30m parabolou IRAM ve Španělsku a poté radioteleskopy VLA ve Spojených Státech. Japonský 8 m dalekohled Subaru přerušil počáteční inženýrské testy a ponořil se do infračervených pozorování. Velké dalekohledy po celém světě začaly hrát brzy dohromady, jak se GRB000301C objevila v dohledu aby získaly podrobnosti neobvyklého chování. Kosmický dalekohled Hubble Space Telescope pořídil snímek nahoře a byl prvním, který určil přesnou vzdálenost exploze, což je při rudém posuvu 2 přes většinu pozorovatelného vesmíru. Dalekohled Keck II na Havaji rychle potvrdil a upřesnil rudý posuv. Ale ani dnes si není nikdo jistý o jaký typ exploze šlo. Nadále se studují neobvyklé charakteristiky světelné křivky a poblíž polohy exploze není vidět žádná hostující galaxie.

Klíčová slova: gamma ray bursts, telescopes