« 2020.06.02

Discuss (en)

RSS - dnes
RSS - týden

Internet astro.cz

Astronomický snímek dne (APOD)

17. srpen 2001

Soustava 47 Ursae Majoris
Uznání ilustrace: Copyright 2001 Lynette Cook

Popis: Pozorováním a čekáním astronomové už objevili více jak 70 planet, jenž obíhají kolem hvězd jiných než Slunce. Doposud měly téměř všechny tyto extrasolární planety velmi protáhlé dráhy, nacházely se nepříjemně blízko u svých mateřských hvězd nebo se nacházely v bizardních, nehostinných soustavách. Nyní oznámený objev nové planety poprvé ukazuje, že slunci podobná hvězda 47 Ursae Majoris (47 UMa) má soustavu přinejmenším dvou planet na téměř kruhových drahách připomínajících Jupitera a Saturna v naší vlastní dobře známé Sluneční soustavě. Tyto planety jsou ale příliš daleko a jsou slabé, než aby se daly přímo fotografovat. Dosud 13 let spektroskopických pozorování 47 UMa ukázalo kolébání způsobené druhou planetou jenž se sdružuje s kolébáním doposud známé planety. Na této umělcově ilustraci visí světy 47 UMa nad drsnou vulkanickou krajinou hypotetického měsíce. Měsíc obíhá nově objevenou planetu jenž je zde vyobrazená s prstenci jako u Saturna, zatímco dosud známá planeta je vidět jako tenký srpeček poblíž žlutavé hvězdy. Ještě blíže k 47 UMa je další malá tečka, hypotetický Zemi podobný vodní svět. Soustava 47 UMa se jeví na pozemské obloze vedle Velkého vozu (Big Dipper, Velká naběračka) ve vzdálenosti asi 51 světelných let.

Klíčová slova: 47 UMa, extrasolar, planet, planetary system, ursae majoris