« 2020.02.21

Discuss (en)

RSS - dnes
RSS - týden

Internet astro.cz

Astronomický snímek dne (APOD)

7. březen 2002

Kometa Ikeya Zhang se zjasňuje
Uznáná a copyright: Gerald Rhemann

Popis: Kometa Ikeya-Zhang se stala v posledním týdnu dosti jasná, aby mohla být vidět i neozbrojeným okem. Pozorovatelé jsou na základě její současné aktivity natolik optimističtí, že se Ikeya-Zhang stane ještě podstatně jasnější. Tento kompozitní barevný snímek ze 3.března pořízený širokoúhlým dalekohledem ukazuje u této aktivní komety jasnou a kondenzovanou komu a také nádhernou řadu jemných struktur v rozvíjejícím se ohonu. Modravý ohon na pozadí hvězd v souhvězdí Ryb dosahuje si tak 5 stupňů. V nadcházejících dnech se tedy můžete dívat po kometě nízko na západní večerní obloze (pod jasným žlutavým Marsem), ale nakonec se stane obtížné ji uvidět v březnovém soumraku. Ale po začátku dubna se Ikeya-Zhang stane předúsvitovým objektem, který bude na ranní obloze v průběhu měsíce šplhat vzhůru. Po určení zpřesněné dráhy této komety katalogizované jako C/2002 C1 se nyní zdá velice pravděpodobné, že Ikeya-Zhang už tady byla i předtím. Zpřesněné výpočty naznačují, že poslední návštěva této komety do vnitřní sluneční soustavy byla před 341 lety, v roce 1661, kdy byla zaznamenána jako jasná kometa.

Klíčová slova: acs, advanced camera for surveys, galaxy cluster, gravitational lens, HST, Hubble Space Telescope