« 2020.06.06

Discuss (en)

RSS - dnes
RSS - týden

Internet astro.cz

Astronomický snímek dne (APOD)

5. listopad 2003

Oblouk Rysa
Uznání: R.A.E. Fosbury (ESA/ST-ECF), et al., ESA, NASA, NOAO

Popis: Při honbě za spektrem tajemného oblouku v kupě galaxií v nevýrazném severním souhvězdí Rysa astronomové narazili na nejhmotnější a nejvzdálenější kdy objevenou hvězdotvornou oblast. Zřetelně červený "Oblouk Rysa" leží vpravo od středu tohoto barevného obrázku kupy galaxií, který je složeninou z údajů Hubble Space Telescope a údajů pozemských. Zatímco kupa galaxií leží ve vzdálenosti asi 5 miliard světelných let daleko, tak spektroskopické studie ukazují, že oblouk samotný je ve skutečnosti zborceným obrazem dokonce ještě vzdálenější ohromné hvězdotvorné oblasti. Obraz je tvářen, jelikož gravitace bližší kupy galaxií ohýbá světlo podobně jako zvětšovací sklo, což je jev vysvětlený Einsteinovou teorií gravitace. Ve skutečnosti je monstrózní hvězdotvorná oblast skoro 12 miliard světelných let daleko a je asi miliónkrát jasnější, než daleko známější hvězdná kolébka mlhovina v Orionu. Odhaduje se, že hvězdotvorná oblast, která je vidět jako Oblouk Rysa obsahuje asi milión hmotných, horkých hvězd ve srovnání se čtyřmi hvězdami, které pohánějí záři mlhoviny v Orionu. Hvězdy v Oblouku Rysa jsou více jak dvakrát tak horké než centrální hvězdy mlhoviny v Orionu a vznikly už když Vesmíru byly sotva dvě miliardy let. Astronomové i tak věří, že první hvězdy vznikly dokonce ještě v dřívějších dobách.

Klíčová slova: galaxy cluster, gravitational lensing, star formation