« 2019.10.16

Discuss (en)

RSS - dnes
RSS - týden

Internet astro.cz

Astronomický snímek dne (APOD)

16. září 2004

Mikrokvasar v pohybu
Uznání: I. F. Mirabel, I. Rodrigues, Q. Z. Liu, NRAO / AUI / NSF

Popis: Mikrokvasary jsou bizardní podvojné hvězdné soustavy, které generují vysokoenergetické záření, téměř rychlostí světla vyvrhují výtrysky částic a žijí přímo v naší galaxii Mléčná dráha. Zdá se, že se energetická soustava mikrokvasaru skládá z velice kompaktního objektu a to buď neutronové hvězdy nebo černé díry, který vzniknul při výbuchu supernovy, ale který stále obíhá s jinak normální hvězdou. A nyní astronomové hlásí, že s využitím velmi dlouhé řady radioteleskopů lze přinejmenším jeden mikrokvasar, LSI +61 303, vystopovat zpět k jeho pravděpodobnému místu zrodu v kupě mladých hvězd v souhvězdí Kasiopeji. Hvězdokupa i s okolní mlhovinou IC 1805 je vidět na snímku nahoře a nachází se asi 7500 světelných let od Země. Hvězdy z kupy jsou označeny žlutými čtverečky a kroužky. Žlutá šipka označuje společný zdánlivý pohyb hvězd v kupě, zelená šipka ukazuje odvozený hvězdný pohyb soustavy mikrokvasaru a červená šipka značí relativní pohyb mikrokvasaru vůči samotným hvězdám v kupě. Mikrokvasar, který je vidět skoro 130 světelných let od kupy, která byla kdysi jeho domovem, uvedl do pohybu nejspíš mocný výbuch supernovy.

Klíčová slova: binary star, black hole, ic1805, microquasar, neutron star, star cluster, supernova, x-ray binary