« 2020.05.26

Discuss (en)

RSS - dnes
RSS - týden

Internet astro.cz

Astronomický snímek dne (APOD)

23. říjen 2005

Ve středu Mléčné dráhy
Uznání: Rainer Schödel (MPE) et al., NAOS-CONICA, ESO

Popis: Ve středu naší Mléčné dráhy se nachází černá díra o hmotnosti více jak 2 milióny Sluncí. Toto kdysi kontraverzní tvrzení, tento ohromující závěr je nyní zdánlivě nevyhnutelný a je založen na pozorováních hvězd, které obíhají velice blízko galaktického středu. Za použití velmi velkých dalekohledů observatoře Paranal a důmyslné infračervené kamery astronomové trpělivě sledovali dráhu určité hvězdy označené S2, když se přiblížila až na asi 17 světelných hodin ke středu Mléčné dráhy (asi trojnásobek poloměru dráhy Pluta). Jejich výsledky přesvědčivě ukazují, že S2 se pohybuje pod vlivem ohromné gravitace neviděného objektu, který musí být extrémně kompaktní, tedy superhmotná černá díra. Tento hloubkový snímek v blízkém infračerveném světle ukazuje přeplněné dva vnitřní světelné roky naší Mléčné dráhy s šipkou, která vyznačuje přesnou polohu galaktického středu. Schopnost sledovat hvězdy tak blízko galaktického středu umožňuje přesně měřit hmotnost černé díry a možná dokonce i bezprecedentní test Einsteinovy teorie gravitace, jelikož astronomové pozorují hvězdu, která obíhá superhmotnou černou díru.

Klíčová slova: black hole, galactic center, Milky Way Galaxy