« 2019.05.24

Discuss (en)

RSS - dnes
RSS - týden

Internet astro.cz

Astronomický snímek dne (APOD)

16. květen 2007

Prstenec temné hmoty vymodelovaný kolem kupy galaxií CL0024 17
Uznání: NASA, ESA, M. J. Jee & H. Ford et al. (Johns Hopkins U.)

Popis: Jak víme, že temná hmota není jenom obyčejná hmota, která vykazuje podivnou gravitaci? Nová pozorování gravitačně zvětšených slabých galaxií daleko za hmotnou kupou galaxií vrhá na celou věc nové temno. Podrobný snímek nahoře z Hubblova kosmického dalekohledu ukazuje, že kolem středu CL0024+17 nejspíše existuje prstenec temné hmoty, která nemá protějšek z normální hmoty. To, co je vidět na snímku nahoře je zaprvé a především spousta nádherných galaxií, které jsou součástí samotné kupy CL0024+17 a které mají typicky bronzovou barvu. Podrobnější prohlídka středu kupy ukazuje, že několik neobvyklých a opakujících se tvarů galaxií je typicky modrých. Tyto jsou násobné obrazy několika málo vzdálených galaxií, které ukazují, že tato kupa je silnou gravitační čočkou. Je to ovšem poměrně slabé zborcení mnoha vzdálených slabých modrých galaxií přes celý obraz, co naznačuje existenci prstence temné hmoty. Počítačově vymodelovaný prstenec temné hmoty má asi pět miliónů světelných let a byl digitálně superponován na snímek v difúzně modré. Hypotéza vzniku velkého prstence temné hmoty praví, že jde o přechodný útvar, když se kupa galaxií CL0024+17 srazila s jinou kupou galaxií asi před jednou miliardou let a po srážce zůstal prstenec, jako když se kámen vrhne do rybníku.

Klíčová slova: CL0024+17, dark matter, gravitational lensing