« 2021.03.09

Discuss (en)

RSS - dnes
RSS - týden

Internet astro.cz

Astronomický snímek dne (APOD)

9. únor 2009

Chudokrevná galaxie NGC 4921 na okraji
Uznání: NASA, ESA, K. Cook (LLNL)

Popis: Jak daleko leží spirální galaxie NGC 4921? Ačkoliv se její vzdálenost v současnosti odhaduje na asi 320 miliónů světelných let, tak přesnější určení vzdálenosti by ve spojení s její známou decelerační rychlostí lidstvu pomohlo kalibrovat expanzní rychlost celého viditelného vesmíru. S tímto cílem byl pořízen tento snímek z Hubblova kosmického dalekohledu, aby pomohl určit proměnné hvězdy cepheidy známé jako klíčové hvězdné milníky. Jelikož NGC 4921 je členem Kupy galaxií ve Vlasech Bereniky, tak zpřesnění její vzdálenosti by také umožnilo lepší určení vzdálenosti k jedné z největších blízkých kup v místním vesmíru. Vznešená spirální galaxie NGC 4921 se vzhledem k nízkému poměru vznikajících hvězd a nízké povrchové jasnosti neformálně nazývá chudokrevná. Tento pozoruhodně ostrý snímek byl pořízen Hubblovou kamerou ACS (Advanced Camera for Surveys), která nyní čeká na opravu. Na tomto snímku je v pořadí od středu vidět jasné jádro, jasná centrální příčka, výrazný prstenec tmavého prachu, modré kupy nedávno vzniklých hvězd, několik menších doprovodných galaxií, nesouvisející galaxie ve vzdáleném vesmíru a nesouvisející hvězdy z naší Mléčné dráhy.
Oprava:Čtenáři Alexej Šimeček, Jakub Gabris, Jindřich Suchánek, Jan Ebr, Adam Sedliský a Vítek upozornili na správnou vzdálenost 320 miliónů světelných let, nikoliv miliard.

Klíčová slova: cepheid, ngc4921, spiral galaxy