« 2020.05.26

Discuss (en)

RSS - dnes
RSS - týden

Internet astro.cz

Astronomický snímek dne (APOD)

25. červen 2009

Vrchol sopky Sarychev ve stereu
Uznání: Expedition 20 Crew - International Space Station, NASA
Stereo Image: Patrick Vantuyne

Popis: Posádka Expedice 20 na palubě Mezinárodní kosmické stanice (ISS) mohla 12. června z výšky 400 kilometrů nad Zemí sledovat pozoruhodnou událost z pozoruhodného místa: erupci z vrcholu sopky Sarychev. Tato aktivní sopka je na ruském Kurilském řetězci ostrovů, který se táhne severovýchodně od Japonska. Nádherný barevný stereopohled zvýrazňuje orbitální perspektivu, vznikl zkombinováním dvou snímků z ISS a je určen pro prohlížení červenomodrými brýlemi (červená je pro levé oko). V rané fázi erupce proráží do atmosféry vulkanický kouř se sloupcem hnědého popela překrytým jakoby bublinovitým bílým mračnem nejspíše z vodní kondenzace. Pod tím mračno hustého šedého vulkanického popela klouže dolů po vulkanickém svahu. Na úrovni hladiny je vidět asi 1,5 kilometru pobřeží ostrova. Narůstající vlečka popela sice pro posádku Expedice 20 nepředstavuje žádné nebezpečí, ale komerční letecké spoje byly z této oblasti odkloněny, aby se minimalizovalo nebezpečí selhání motorů při nasátí popela.

Klíčová slova: anaglyph, astronaut photography, expedition 20, ISS, planet earth, sarychev peak, stereo, volcano