« 2020.02.21

Discuss (en)

RSS - dnes
RSS - týden

Internet astro.cz

Astronomický snímek dne (APOD)

21. září 2009

Abell 370: Kupa galaxií gravitační čočkou
Uznání: NASA, ESA, and the Hubble SM4 ERO Team & ST-ECF

Popis: Co je to za podivný oblouk? Astronomové si na snímcích kupy galaxií Abell 370 vpravo od mnoha galaxií povšimli neobvyklého oblouku. I když byli zvědaví, tak se k tomuto oblouku nejprve zdrželi komentářů, jelikož nic podobného nebylo nikdy vidět. Lepší snímky v polovině let 1980 ovšem umožnily astronomům tento oblouk identifikovat jako prototyp nového astronomického jevu, gravitační čočky celé kupy galaxií na galaxie v pozadí. Dnes víme, že se takové oblouky ve skutečnosti skládají ze dvou zborcených obrazů docela obyčejné galaxie, která se náhodou ocitla daleko za touto obří kupou. Gravitace kupy Abell 370 způsobuje, že se světlo galaxií v pozadí roztahuje a k pozorovateli přichází po vícenásobných drahách a moc se neliší od toho, jak se jeví vzdálené světlo přes stopku vinné sklenice. V polovině července astronomové využili právě vylepšeného Hubblova kosmického dalekohledu k zobrazení Abell 370 a obrazů z gravitační čočky do zatím bezprecedentních podrobností. Téměř všechny žluté obrazy na snímku nahoře jsou galaxie v kupě Abell 370. Bystré oko dokáže zachytit mnoho podivných oblouků a zborcených záhybů, ovšem to vše jsou obrazy ještě vzdálenějších galaxií. Studium Abell 370 a zobrazovaných galaxií dává astronomům jedinečné okno k nahlédnutí do distribuce normální a temné hmoty v kupách galaxií a ve vesmíru.

Klíčová slova: Abell 370, galaxy cluster, gravitational lens