« 2020.05.26

Discuss (en)

RSS - dnes
RSS - týden

Internet astro.cz

Astronomický snímek dne (APOD)

25. leden 2010

Magellanův proud
Uznání: David L. Nidever et al., NRAO/AUI/NSF & A. Mellinger, LAB Survey, Parkes Obs., Westerbork Obs., Arecibo Obs.

Popis: Na nebi se přes majestátní Mračna Magellanova prostírá neobvyklý proud plynu: Magellanův proud. Původ tohoto plynu zůstává neznámý, ale nejspíše bude klíčem k původu a zániku nejslavnějších satelitních galaxií naší Mléčné dráhy: Velkého a Malého Magellanova mračna - LMC a SMC. Donedávna se uvažovalo o dvou možných hypotézách: že proud vzniknul vytržením plynu těmito galaxiemi, když procházely přes halo naší Mléčné dráhy, nebo že tento proud vzniknul diferenciálním gravitačním tahem z Mléčné dráhy. Nedávné širokoúhlé radiové snímky, včetně snímků z Byrdova radioteleskopu v Green Bank ukázaly, že Magellanův proud je delší a starší, než se doposud myslelo, možná je starý až 2,5 miliardy let. Tato pozorování podpořila třetí možný původ vzniku tohoto proudu, že totiž galaxie Velké a Malé Magellanovo mračno kdysi kolem sebe prošly tak blízko, že gravitační slapy vyvolaly poryv vznikání hvězd, který po sobě zanechal tento proud. Na snímku nahoře je do nedávno dokončeného celooblohového snímku ve viditelném světle digitálně superponován snímek radiové emise Magellanova proudu ve falešné růžové barvě, která se prostírá přes značnou část oblohy a končí u obou Magellanových galaxií vpravo dole.

Klíčová slova: LMC, magellanic clouds, Magellanic Stream, smc