« 2021.03.09

Discuss (en)

RSS - dnes
RSS - týden

Internet astro.cz

Astronomický snímek dne (APOD)

9. listopad 2010

NGC 4452: Extrémně tenká galaxie
Uznání: ESA, Hubble, NASA

Popis: Proč je na obloze kousek čáry? To, co je na snímku nahoře je ve skutečnosti disk galaxie, která je vidět téměř perfektně z boku, v jednom z nejpřesnějších známých seřazení ve vesmíru. Snímek Hubblova kosmického dalekohledu je pěknou vizuální připomínkou toho, jak tenké disky galaxií mohou být. NGC 4452 je galaxie z nedaleké Kupy galaxií v Panně a je tak tenká, že je opravdu obtížné určit, jaký typ disku galaxie to je. Nedostatek viditelných prachových pásů ukazuje na to, že jde o nízkoprachovou lentikulární galaxii, přestože je stále možné, že by pohled shora ukázal spirální strukturu. Tato neobvyklá hvězdná úsečka měří od jednoho konce k druhému asi 35 000 světelných let. U středu NGC 4452 je vidět nepatrná výduť hvězd, zatímco ve velké dálce jsou vidět stovky galaxií pozadí. Galaxie, které vypadají tak tenké jsou vzácné především proto, že Země musí ležet v extrapolované rovině jejich tenkých galaktických disků. Galaxie, které jsou skutečně tenké jsou poměrně běžné, například naše vlastní Galaxie Mléčná dráha se považuje za tenkou.

Klíčová slova: lenticular galaxy, NGC 4452, spiral galaxy