« 2021.02.26

Discuss (en)

RSS - dnes
RSS - týden

Internet astro.cz

Astronomický snímek dne (APOD)

3. květen 2012

M106 podrobně
Uznání: Composite Image Data - Hubble Legacy Archive; Adrian Zsilavec, Michelle Qualls, Adam Block / NOAO / AURA / NSF
Processing - André van der Hoeven

Popis: Tento nebeský div poblíž Velké medvědice (Ursa Major) obklopený hvězdami Honicích psů (Canes Venatici) objevil v roce 1781 metrický francouzský astronom Pierre Mechain. Jeho přítel a kolega Charles Messier ho později přidal do svého katalogu jako M106. Moderní hloubkové snímky ukazují, že se jedná o vesmírný ostrov, o spirální galaxii velkou 30 tisíc světelných let vzdálenou pouhých 21 miliónů světelných let od hvězd Mléčné dráhy. Tento barevný kompozitní obraz kromě výrazných prachových pásů a jasného centrálního jádra zvýrazňuje mladistvé modré hvězdokupy a červené hvězdné porodnice, které trasují galaktická spirální ramena. Tento galaktický portrét s vysokým rozlišením je mozaikou ostrých snímků z Hubblovy kamery ACS kombinovaných s pozemními barevnými snímky. M106 (aka NGC 4258) je blízkým příkladem Seyfertovy třídy aktivních galaxií, které jsou vidět přes celé spektrum od rádiového po rentgenového záření. Energetické aktivní galaxie jsou poháněny hmotou, která padá do hmotné centrální černé díry.

Klíčová slova: m106, ngc4258, spiral galaxy