« 2019.08.22

Discuss (en)

RSS - dnes
RSS - týden

Internet astro.cz

Astronomický snímek dne (APOD)

17. červenec 2012

Simulace: Vznik galaktického disku
Uznání: Fabio Governato et al. (U. Washington), N-Body Shop, NASA Advanced Supercomputing

Popis: Jak opravdu galaxie jako je Mléčná dráha vznikají? Jelikož se náš vesmír pohybuje příliš pomalu, než aby se dal snadno sledovat, tak vznikají rychle se pohybující počítačové simulace. Na videu nahoře zelená barva vyznačuje (většinou) vodík, zatímco dole vpravo je vidět čas v miliardách let od velkého třesku. Všudepřítomná temná hmota je sice přítomná, ale není vidět. Na začátku simulace plyn v okolí padá dovnitř a akumuluje se v oblastech s poměrně vysokou gravitací. Brzy začínají vznikat četné proto-galaxie, rotují a začínají se slučovat. Po asi 4 miliardách let vzniká dobře definované centrum, které dominuje oblasti o rozměru asi 100 000 světelných let a začíná vypadat jako moderní galaktický disk. Za několik dalších miliard let ovšem tato časná galaxie koliduje s jinou, přičemž všechny proudy plynu z takových srážek prší dolů za tohoto podivného a fascinujícího kosmického tance. Když simulace dosahuje poloviny věku vesmíru, tak se vyvíjí jediný velký disk. V současnosti velké mraky plynu, některé z nich reprezentují malé satelitní galaxie, padají dovnitř, jsou absorbovány rotující galaxií, a video tak končí. Pro naši Galaxi Mléčnou dráhu ovšem velké srážky možná neskončily, nedávné důkazy naznačují, že se náš velký spirální disk v několika příštích miliardách let srazí a splyne s o něco větším spirálním diskem galaxie v Andromedě.

Klíčová slova: galaxy formation, milky way, spiral galaxy, video