« 2019.08.22

Discuss (en)

RSS - dnes
RSS - týden

Internet astro.cz

Astronomický snímek dne (APOD)

24. březen 2013

Prachový pilíř mlhoviny v Lodním kýlu
Uznání: NASA, ESA, N. Smith (U. California, Berkeley) et al., and The Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

Popis: V hlavě tohoto mezihvězdného monstra je hvězda, která ho pomalu ničí. To monstrum je ve skutečnosti neživý pilíř plynu a prachu s délkou přes světelný rok. Hvězda samotná není přes neprůhledný prach vidět, ale dává o sobě vědět svazky energetických částic. Podobné bitvy se vedou přes celou mlhovinu v Lodním kýlu (NGC 3372). Hvězdy nakonec vyhrají a své pilíře stvoření v příštích 100 000 letech zničí, takže vznikne nová otevřená hvězdokupa. Růžové skvrnky jsou nově vzniklé hvězdy, které se již ze svého rodného monstra uvolnily. Snímek nahoře je jenom malou částí velice podrobné panoramatické mozaiky mlhoviny v Lodním kýlu (Carina), který pořídil v roce 2007 Hubblův kosmický dalekohled. Technicky se hvězdným výtryskům říká Herbig-Harovy objekty. Jak hvězdy Herbig-Haro výtrysky vytvářejí je předmětem neustálého výzkumu, ale nejspíš souvisí s akrečním diskem, který víří kolem centrální hvězdy. Druhý působivý Herbig-Harův výtrysk je vidět na větším snímku dole.

Klíčová slova: carina nebula, dust pillar, NGC 3372