« 2020.07.12

Discuss (en)

RSS - dnes
RSS - týden

Internet astro.cz

Astronomický snímek dne (APOD)

9. září 2013

Blízká cefeida RS Pup
Uznání: Hubble Legacy Archive, NASA, ESA - Processing: Stephen Byrne

Popis: Toto je jedna z nejdůležitějších hvězd na obloze. Zčásti proto, protože náhodou ji obklopuje reflekční mlhovina. Pulzující proměnná hvězda RS Puppis je ta nejjasnější hvězda ve středu, je zhruba desektrát hmotnější než Slunce a je asi 15 000 krát svítivější. RS Pup je proměnnou hvězdou třídy cefeid, jejichž jasnost se využívá pro odhad vzdálenosti blízkých galaxií jako jedné z prvních příček kosmického žebříčku vzdáleností. Jak RS Pup pulzuje s periodou asi 40 dnů, tak jsou její pravidelné změny jasnosti vidět v mlhovině se zpožděním jako světelné echo. Měření časového zpoždění, úhlového průměru mlhoviny a známá rychlost světla astronomům umožňuje geometricky stanovit vzdálenost k RS Pup na 6500 světelných let s pozoruhodně malou chybou plus mínus 90 světelných let. Vzdálenost změřená z echa také umožňuje přesněji stanovit skutečnou jasnost RS Pup a s protažením na další cefeidy zlepšuje znalost vzdáleností ke galaxiím za Mléčnou dráhou, což je pozoruhodný úspěch stelární astronomie. Snímek nahoře pořídil Hubblův kosmický dalekohled a digitálně ho zpracoval dobrovolník.

Klíčová slova: Cepheid variable, light echos, RS Puppis