« 2021.02.26

Discuss (en)

RSS - dnes
RSS - týden

Internet astro.cz

Astronomický snímek dne (APOD)

8. květen 2014

Ocas galaxie Hamburger
Uznání a copyright: Martin Pugh

Popis: Na ostrém teleskopickém¨pohledu na NGC 3628 je vidět nafouknutý galaktický disk rozdělený tmavými prachovými pásy. Pochopitelně, že takový hloubkový portrét této vznešené, spirální galaxie, která je vidět z boku, některým astronomům vnukl myšlenku na její populární název galaxie Hamburger. Na snímku je blízko i malá galaxie, nejspíš satelit NGC 3628 a slabý, ale dlouhý slapový ohon. Tento nádherný vesmírný ostrov měří asi 100 000 světelných let a nachází se 35 miliónů světelných let daleko v severním jarním souhvězdí Lva. Její ohon dosahuje asi 300 000 světelných let, dokonce ještě za levý okraj širokoúhlého snímku. NGC 3628 se dělí o prostor v místním vesmíru s dalšími dvěma velkými spirálami M65 a M66, a toto uskupení je také známo jako Leo Triplet. Gravitační interakce s kosmickými sousedy nejspíše vytvořily slapový ohon, stejně jako rozsáhlé vzplanutí a zborcení disku této spirální galaxie.

Klíčová slova: edge-on spiral, interacting galaxies, leo triplet, ngc3628, spiral galaxy, tidal tail