2019.12.13

Discuss (en)

RSS - dnes
RSS - týden

Internet astro.cz

Astronomický snímek dne (APOD)

15. březen 2017

Mlhovina Kužel z Hubbla
Uznání: Hubble Legacy Archive, NASA, ESA - Processing & Licence: Judy Schmidt

Popis: V obřích pilířích prachu zvaných Kuželová mlhovina vznikají hvězdy. Hvězdné porodnice, kde zárodečné mraky plynu a prachu opracovávají energetické větry z nově zrozených hvězd oplývají kužely, pilíři a majestátními tokovými útvary. Dobře známým příkladem je Kuželová mlhovina, která se nachází v jasné galaktické hvězdotvorné oblasti NGC 2264. Mlhovina Kužel je na tomto podrobném kompozitním obrazu, který vznikl z několika pozorování družicového Hubblova kosmického dalekohledu, zachycena do dosud nevídaných podrobností. While the Kuželová mlhovina je asi 2500 světelných let daleko v souhvězdí Jednorožce (Monoceros), je dlouhá asi 7 světelných let a zde zobrazená oblast kolem hlavy otupeného kužele měří kolem 2,5 světelného roku. V naší části Galaxie by taková vzdálenost byla asi napůl cesty od našeho Slunce k nejbližším hvězdným sousedům v systému Alfa Centauri. Hmotná hvězda NGC 2264 IRS, kterou v roce 1997 pozorovala infračervená kamera z Hubbla, je nejspíše zdrojem větru, který opracovává Kuželovou mlhovinu a nachází se už mimo vrch snímku. Načervenalý závoj Kuželové mlhoviny vytváří zářící vodík.

Klíčová slova: Cone Nebula, NGC 2264, star formation