« 2020.02.21

Discuss (en)

RSS - dnes
RSS - týden

Internet astro.cz

Astronomický snímek dne (APOD)

31. říjen 2018

R Leporis: Vampíří hvězda
Uznání a copyright: Martin Pugh

Popis: R Leporis, možná ještě lépe známá jako Hindsova karmínová hvězda, je vzácná hvězda na pozemské noční obloze. Je výrazně červená. Objevitel této hvězdy, anglický astronom 19. století John Russell Hind zaznamenal, že se v dalekohledu jeví "... jako kapka krve v černém poli." Jedná se o proměnnou hvězdu typu Mira, která mění svoji jasnost s periodou asi 14 měsíců a nachází se 1360 světelných let daleko v souhvězdí Zajíce (Lepus). O R Leporis je nyní známo, že je to uhlíková hvězda, velmi chladný a vysoce vyvinutý rudý obr s přebytkem uhlíku. Hojnost uhlíku v uhlíkových hvězdách vzniká slučováním hélia v téměř umírajícím hvězdném jádru a uhlík pak vzlíná do vnějších vrstev hvězdy. Důsledkem tohoto vzlínání je hojnost jednoduchých uhlíkových molekul, jako jsou CO, CH, CN a C2. I když je pravda, že chladné uhlíkové hvězdy vyzařují většinu své energie v červeném a infračerveném světle, tak uhlíkové molekuly silně absorbují i to málo modrého světla a uhlíkovým hvězdám tak dávají výjmečně temně červenou barvu. R Leporis ztrácí svoji na uhlík bohatou atmosféru silným hvězdným větrem do okolního mezihvězdného materiálu a mohla by být blízko přechodu do stádia planetární mlhoviny. A také veselý Halloween od lidiček z APODu.

Klíčová slova: carbon star, mira variable, r lep