« 2021.02.26

Discuss (en)

RSS - dnes
RSS - týden

Internet astro.cz

Astronomický snímek dne (APOD)

27. květen 1999

NGC 4603 a rozpínání vesmíru
Uznání: Jeffrey Newman (UC Berkeley), NASA

Popis: NGC 4603 je galaxie s majestátními spirálními rameny a spletitými prachovými pásy vzdálená 108 miliónů světelných let. Astronomové přesně změřili její vzdálenost jedním ze základních měřítek extragalaktických vzdáleností - pulsujících proměnných hvězd známých jako Cefeidy. Ačkoliv zdánlivě dosti jasné, cefeidy jsou slabé a je obtížné je najít v tak velkých vzdálenostech. (jasné"paprskovité" hvězdy viditelné nahoře jsou objekty v popředí). Díky ostrému vidění kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope bylo objeveno více jak 36 vábných cefeid v NGC 4603, nyní v nejvzdálenější galaxii, kde byly tyto hvězdy identifikovány. Hubbleův "Key Project Team" který vyhledával pomocí kosmického dalekohledu cefeidy v galaxiích bližších jak NGC 4603 nedávno oznámil dokončení osmiletého úsilí přesně změřit vzdálenosti galaxií a rychlost rozpínání vesmíru - Hubblovu konstantu. Na základě jejich srovnání vzdáleností galaxií a rychlostí vzdalování oznámili, že Hubblova konstanta je 70 kilometrů za sekundu na megaparsek s přesností 10 procent. To znamená, že galaxie by se měli vzdalovat o 160000 mil za hodinu rychleji při zvětšení vzdálenosti o každé 3.3 milióny světelných let. Přesné měření Hubblovy konstanty bylo jedním z hlavních cílů pro kosmický dalekohled Hubble Space Telescope když byl vypuštěn v roce 1990.

Klíčová slova: cepheid, hubble constant, ngc 4603, spiral galaxy