« 2019.06.16

Discuss (en)

RSS - dnes
RSS - týden

Internet astro.cz

Astronomický snímek dne (APOD)

14. říjen 1999

Eugenia má měsíc
Uznání:
William Merline (SwRI), Laird Close (ESO), et al., CFHT

Popis: Eugenia je planetka s měsícem! Tato animace vznikla z objevných infračervených snímků soustavy Eugenia-měsíc pořízených v listopadu 1998 s použitím Kanadsko-francouzsko-hawajského dalekohledu (Canada-France-Hawaii Telescope: CFHT). Eugenia je z hlavního pásu asteroidů má průměr 215 kilometrů a zde představuje bílý kruh ve středu. Její měsíc, jež je vidět v pěti různých pozicích na dráze ve směru hodinových ručiček, má odhadovaný rozměr 13 kilometrů. V dalekohledu CFHT na vrcholku Mauna Kea na Hawaji se používá adaptivní optika, aby se odstranil rozmazávající vliv zemské atmosféry a tak byl umožněn tento první objev z poyemsk0ho teleskopu. Je známa pouze jedna další soustava asteroid - měsíc . Dactyl, měsíc planetky Ida, objevila sonda Galileo při průletu v roce 1993.

Měsíc Eugenie má skoro kruhovou dráhu s poloměrem 1190 kilometrů a obíhá jednou za 4.7 dne. Dráha je jeví oválná, protože je skloněna pod úhlem 45 stupňů k pozorovací přímce. Znalost dráhy měsíce astronomům dovoluje vypočítat hmotnost planetky. Z hmotnosti a velikosti vyplývá hustota planetky, a to tomto případě dává překvapivý výsledek - Eugenia má hustotu jen o 20% větší jak voda. Nízká hustota naznačuje že Eugenia sama je porézní "hromada skalní suti" nebo je složena většinou z vodního ledu s trochou kamenitého materiálu.

Klíčová slova: adaptive optics, asteroid, moon, orbit