LDN 1622: Temná mlhovina v Orionu
Jak jsme hledali meteorit 2015.01.02 10:00

Meteorit Vysočina v místě nálezu Foto: Jan KondziolkaDne 9. 12. 2014 nad Českem přelétl jasný bolid. Dle výpočtů byla reálná šance, aby jeho úlomky dopadly na zemský povrch. Společnost pro meziplanetární hmotu, o. s. (SMPH) ve spolupráci s Jihlavskou astronomickou společností (JAS) uspořádala expedici za nalezením jeho úlomků. Expedice vedená Janem Kondziolkou a Milošem Podařilem se konala v sobotu 20. 12., tedy 11 dnů po pádu meteoritu (časová prodleva byla dána také tím, že profesionální astronomové neuveřejnili ihned souřadnice místa pádu).

Hledání meteoritu v rojnici Foto: Jan KondziolkaK organizaci skupiny byly použity facebookové stránky SMPH Czech Hartley Watch. Účastníci měli instrukce přiblížit se k Novému Městu na Moravě. Jan Kondziolka pak ráno dle upřesněných souřadnic od ondřejovských astronomů prozkoumal terén, vybral vhodnou lokalitu, vzhledem k terénu, možnosti odstavení vozidel atd. a poté dal telefonicky pokyn ostatním účastníkům expedice. Tou pravou lokalitou bylo pole jižně od Nové vsi u Nového Města na Moravě. Šlo o pole se zasetým obilím – hlína byla pěkně urovnaná, obilí nebylo nijak vysoké a terén byl přijatelně rovný. Horší bylo ovšem počasí, kdy teploty se pohybovaly nad nulou a foukal velmi silný vítr. Než se člověk přioblékl po vystoupení z auta, byl celý profouknutý. Další komplikací bylo bahno, které se přes den pěkně lepilo na boty. Vytrvalci, kteří po nálezu čekali na Dr. Spurného, si ho ovšem užili až až… Ale nepředbíhejme.

Během dopolední části jsme až na několik planých poplachů (koks, asfalt, všemožné černé „šutříky“) nic nenašli. Prakticky to pak vypadá tak, že asi co minutu se někdo pro něco sehne, podívá se na to blíže a zahodí. Přes hodinu nás v rojnici provázeli reportér s kameramanem České televize. Vznikla z toho krásná reportáž do hlavního zpravodajství o tom, jak skupinka „bláznů“ hledá na poli u Nového Města meteorit. K pozdější nelibosti redaktora jsme mu reportáž na večer „zkazili“, když se mu z již hotové pohodové reportáže stala reportáž k předělávce do kategorie senzace.

Detail meteoritu Vysočina na mohylce v místě nálezu Foto: Jan KondziolkaPo obědové pauze se k nám připojil pan Holenda z Pelhřimova. Přibližně po hodině poobědového chození se pan Holenda sehnul pro podezřelý kamínek, který sebral. Přesná slova si již asi nikdo pamatovat nebude, avšak vedle stojícímu Janu Kondziolkovi bylo během několika vteřin jasné, o co se jedná a začal „vřískat“, že to máme. Opravdu, nebylo pochyb. Od všech předchozích planých poplachů se tento kámen lišil už na první pohled. Drobné pochybnosti ale ještě vládly, když detektor kovů na kamínek nereagoval (meteorit byl již v době nálezu zřetelně zoxidovaný, obsah železa tedy měl, nereagoval pravděpodobně kvůli jeho nízké hmotnosti 6 g). Avšak poté, co si ho každý vzal do ruky, jsme se shodli na tom, že není pochyb a asi po třech minutách jsme se rozhodli zavolat Dr. Spurnému z AsÚ AV ČR v Ondřejově. Ten se řádně skepticky vyptal na to, jak to vypadá. Potom pravděpodobně i jemu začínalo být jasné, že to je ono, ovšem také mu došlo, že jsme na to sahali, což by se správně nemělo z důvodu možné kontaminace. Na konci hovoru se Dr. Spurný ještě ujistil, zda to myslíme z legrace, když říkáme, že jsme na meteorit sahali rukama. Ovšem to ho dorazil Jan Kondziolka, když mu s upřímností sobě vlastní sdělil, že: „…všichni jsme to neochmatali, jedna paní měla rukavice, jinač ale všichni“. Po ukončení hovoru se paní v rukavicích přihlásila, že by si ho taky chtěla ochmatat, aby nebyla jediná, kdo to neochmatal. Během rozhovoru nám také došlo, že meteorit je rozlomen a že poblíž může ležet jeho druhá část. Ta se však ani při velmi důkladné prohlídce v okruhu asi 10 metrů nenašla.

Dr. Spurný vybaluje nalezený meteorit Foto: Jan KondziolkaDr. Spurný dorazil asi po dvou hodinách. Z důvodu pokračujícího silného větru, tmy a v té době už mrznoucího deště se zbylá část expedice přesunula do tepla místního hostince. Tam dorazil i Dr. Spurný, kde jsme mu meteorit předali. Ještě před rozbalením se ujistil, jestli jsme ho do ruky vzali… Poté po krátkém ohledání pronesl: „Tak… gratuluju!“ Strhnul se potlesk, jaký známe z řídících center vědeckých týmů, kterým se právě podařilo přistání na cizí planetě. Od té doby zbylá část hospody zcela ztichla.

Vážení meteoritu Vysočina v den nálezu Foto: Jan KondziolkaPo prvotním převážení měl meteorit 6,13 g, což dle Dr. Spurného je naprosto přesně v rozmezí dle jeho výpočtu (bráno v úvahu i to, že je rozlomený). Přesně sedělo také místo nálezu, které leželo od středové linie jen odhadem něco málo přes 50 m. Zajímavé také bylo, že meteorit pod sebou během chvilky zamlžil váhu. Později se ukázalo, že materiál je velmi porézní a v laboratoři již vážil o 0,2 g méně! Tato jeho vlastnost také způsobila, že oxidace bohužel nebyla patrná pouze na lomu, ale prostoupila i hlouběji do úlomku.

Po asi půlhodině „slávy“ v místním hostinci jsme se vydali na místo nálezu. Za tmy, sněžení a v silném větru jsme hledali s baterkami na kilometrovém poli zapíchnutý klacek a mohylku. Nebylo to jednoduché – i ten sjezd k odstavení vozidel jsme trefili až na podruhé. Poté, co jsme našli místo nálezu, následovalo přeměření pomocí GPS, telefonáty, telefonický rozhovor do televize (bylo přece potřeba „zkazit“ tu reportáž…).

Potvrzení že jde na 99% o meteorit Foto: Jan KondziolkaExpedice pokračovala i druhý den, zejména pro vedení expedice a hlavně pana Holendu, který meteorit našel. Objev se těšil zájmu všech velkých i místních médií, následovaly rozhovory do Blesku, Lidových novin, TV Prima, TV Nova… Zejména ta poslední nezklamala, když uvedla, že meteority letěly rychlostí 22 km/s a jsou tedy zavrtány do země (meteority totiž po zabrždění v atmosféře dopadají volným pádem) a na jejich webu visel článek s nadpisem „METEORIT V ČESKU: Úlomky našli na Žďársku, jedná se o bolid“ (rozuměj: nová kategorie meteoritů – bolidy). Pan Holenda se ukázal jako dokonalá mediální hvězda i později, když ve Studiu 6 v České televizi dvakrát po sobě nenechal ukončit redaktorku rozhovor a mluvil stále dál a během rozhovoru stihl udělat reklamu všemu a všem včetně Beskydské oblasti tmavé oblohy! I přes omrzlé rty, které si nezadaly s ostříleným horolezcem, i přes zabahněné boty i auto – stálo to za to! Osobně bych řekl, že to nej z toho dne nebyl ten kamínek, ale právě ta atmosféra, kdy se nález oznamuje, volá se příslušným lidem, zajišťuje se a obecně ten sled mimořádných událostí. Ne to, že mohu říct – držel jsem ho v ruce, ale – byl jsem u toho! Za týden jsme se ještě pokusili úspěšnou expedici zopakovat. I přes to, že se některým účastníkům v noci zdálo, že našli hned 5 meteoritů vedle sebe, nám plány nakonec zhatilo počasí a tak jsme byli nuceni expedici odložit. Bohužel v současné chvíli nevíme, jak dlouho se sněhová pokrývka udrží, avšak hned jak to počasí dovolí, na místo se vydá další expedice. Jejím členem se můžete stát i vy, stačí jen sledovat náš facebook…