Neutrino z výtrysku vzdáleného blazaru
Výzkumy v AsÚ AV ČR (30): Jak souvisejí astrosféry a astroohony s urychlováním částic kosmického záření? 2015.02.19 06:00

(Popis obrázku v článku) Foto: Upload.wikimedia.orgKde končí Sluneční soustava? Tato otázka nabyla na významu před dvěma roky, kdy média přinesla informaci, že „sonda Voyager 1 opustila Sluneční soustavu“. Toto tvrzení je sice přitažlivé, ale jinak značně nepřesné. Voyager 1 opustil heliosféru, plazmovou bublinu obklopující Slunce, a vydal se do mezihvězdného prostoru. Stále je však gravitačně ovlivňován především Sluncem, Sluneční soustavu tedy neopustil. Plazmové bubliny kolem hvězd jsou však nesmírně zajímavé a staly se předmětem teoretické studie Dietera Nickelera a jeho kolegů, působících ve slunečním a stelárním oddělení AsÚ a také v Max-Planck Institutu pro výzkum Sluneční soustavy.

Více Švanda Michal   Zobrazeno: 2149x   Tisk
Marsovský maratón Opportunity 2015.02.17 06:00

Opportunity se blíží k Marathon Valley Foto: NASA/JPL-Caltech/Univ. of ArizonaV červnu 2010, krátce poté, co jsme ztratili kontakt s vozítkem Spirit, dosáhla Opportunity půlmaratónu. A uběhlo jen pět roků a máme tu další mezník, když se tento rekordman mezi průzkumníky sluneční soustavy blíží ujetí maratónu na Marsu.

Více Gembec Martin   Zobrazeno: 3362x   Tisk
8. vesmírný týden 2015 2015.02.16 06:00

Mapa oblohy 18. února 2015 v 19:00 SEČ. Data: Stellarium Foto: Martin GembecPřehled událostí na obloze od 16. 2. do 22. 2. 2015

Měsíc bude v novu. Večer je nízko na jihozápadě jasná Venuše a míjí slabší planetu Mars. Jupiter je vidět celou noc. Saturn je vidět nejlépe ráno. Aktivita Slunce je nízká.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 18. února v 19:00 SEČ.

Více Gembec Martin   Zobrazeno: 4274x   Tisk
Merkur pěkně v detailu 2015.02.15 07:00

Detail valů kráteru na Merkuru 6 metrů na px Foto: NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Carnegie Institution of WashingtonMESSENGER se brzy zřítí na Merkur, ale to je skvělá příležitost jej nasnímat v ještě větším detailu.

Více Gembec Martin   Zobrazeno: 4463x   Tisk
Nynější sluneční aktivita je podobná té v 18. století 2015.02.13 15:00

Slunce Foto: NASA/SDOPočítání slunečních skvrn v průběhu času pomáhá ke zjištění aktivity Slunce. Dva indexy pro výpočet sluneční aktivity, které vědci v současné době používají, se ovšem rozcházejí v datech před rokem 1885. Nyní se snaží Mezinárodní tým vědců normalizovat historické výsledky za posledních 400 let. Při výzkumu se zjistilo, že sluneční aktivita je dnes velmi podobná té v minulých dobách, např. v době osvícenství.

Více Gorková Sylvie   Zobrazeno: 3036x   Tisk