logo ČAS

Česká astronomická společnost

Registrace k odběru novinek
Domů ČAS Články Akce Obloha Download Rady Media Kontakt

Snímek dne
Zachycen
ČAM Leden 2015
Česká astrofotografie měsíce
Kometa C/2014 Q2 Lovejoy
Peter Aniol, Miloslav Druckmüller
Kometa C/2014 Q2 Lovejoy Foto: Peter Aniol, Miloslav Druckmüller
Slunce a Měsíc
Slunce fáze Měsíce
Na obloze
Japonsko a program pilotovaných letù 2004.03.02 12:20

Pilotovaný program kosmických letů musí pozvednout vědeckou prestiž země "vycházejícího Slunce". To je výsledek vládního přehodnocení vědeckých priorit v rámci výzkumu a využití kosmického prostoru. O tomto záměru informoval tajemník japonského úřadu vlády Jasuo Fukuda. Dále oznámil, že start japonského kosmonauta do vesmíru je "na pořadu dne".

Doposud se Japonsko účastnilo pilotovaných letů pouze ve spolupráci s USA. Japonští kosmonauti byli několikrát zařazeni do posádek amerických raketoplánů (STS-47 Mamoru Mohri, STS-65 Chiaki Naito-Mukai, STS-72 Koiči Wakata, STS-87 Takao Doi). První tři kosmonauti startovali do vesmíru ještě jednou. Japonsko dále vyvíjí vlastní modul KIBO, který se stane součástí Mezinárodní kosmické stanice ISS.

Velké naděje vkládalo Japonsko do vlastními silami vyvíjené nosné rakety H-2A. Avšak její vývoj se opožďoval a ne všechny starty skončily úspěchem. Některé uzavřené kontrakty na vypuštění družic touto raketou byly anulovány. Vedoucí představitelé státu dospěli k závěru, že zpoždění v kosmickém programu přispělo k vážnému podlomení národní hrdosti Japonců. Převládá názor, že pokud se vláda vzdá projektu vyslání vlastního kosmonauta do vesmíru nebo odloží jeho realizaci, jen tím potvrdí zaostávání Japonska v oblasti vědy, techniky a kosmických technologií.

Je však nutno říci, že vyslání kosmické lodi s člověkem na palubě nevyžaduje jen existující technologie, ale také velké množství finančních prostředků. Experti odhadují, že realizace pilotovaného programu přijde Japonsko na téměř 10 miliard dolarů. Předpokládá se, že vývoj kosmické lodi na jedno použití bude trvat asi 6 let, vývoj mnohonásobně použitelného dopravního prostředku až 10 let. Velkou pozornost je nutno věnovat - s ohledem na nedávný tragický let raketoplánu Columbia - zajištění co možná nejvyššího stupně bezpečnosti a zabezpečení životních podmínek na palubě kosmické lodi.

V Japonsku probíhá již řadu let vývoj mnohonásobně použitelného dopravního prostředku (raketoplánu) s názvem HOPE. Problémy pomalého vývoje spočívají především v nedostatku finančních prostředků. Model raketoplánu s označením HSFD (High Speed Flight Demonstration) byl prověřen při atmosférických zkouškách. První start se uskutečnil 20. 10. 2002. Pomocí vlastního leteckého motoru dosáhl model o délce 3,8 m a hmotnosti 735 kg výšky 600 m a rychlosti 290 km/h. Přistání se uskutečnilo na letišti. Při dalších čtyřech zkouškách bylo dosaženo maximální výšky 5 km. Druhá etapa zkoušek předpokládala starty na švédské raketové střelnici Esrange. Model raketoplánu měl být vynášen balónem do výšky 30 km. První start 1. 7. 2003 však skončil neúspěchem. Tento raketoplán je však určen především pro lety v automatickém režimu.

RVT.jpg
Prověřuje se také možnost zhotovení jednostupňového dopravního prostředku RTV (Reusable Test Vehicle), schopného startovat i přistávat vertikálně. Jedná se o model dopravního prostředku o výšce 3,5 m, prázdná hmotnost činí 500 kg, raketové motory používají jako pohonné látky kapalný vodík/kapalný kyslík (LH2/LOX). Se 70 kg pohonných látek je zařízení schopno absolvovat let v trvání 20 sekund. V další fázi má být realizován dopravní prostředek, schopný balistického letu. Dlouhodobé plány počítají s postupným vývojem jednostupňového mnohonásobně použitelného dopravního prostředku, který bude mít nosnou kapacitu až 50 cestujících na nízkou oběžnou dráhu.

Studují se rovněž výhody a nevýhody ruských a čínských kosmických lodí jednorázového použití. Nutný bude také vývoj výkonné a spolehlivé nosné rakety. Zde japonská technika poněkud pokulhává: při 13 startech raket H-2 a H-2A v posledním desetiletí 3 skončily neúspěchem. Na japonské vědce čeká ještě dlouhá cesta při vývoji kosmických technologií, aby mohli realizovat vlastní pilotované lety - vlastní nosnou raketou dopravit na oběžnou dráhu kolem Země vlastní kosmickou loď s vlastním kosmonautem.

KL-jap-1.jpg KL-jap-2.jpg
Jak bude vypadat budoucí japonská pilotovaná kosmická loď, to zatím nikdo neví. Před několika lety se objevil takovýto návrh konstrukce japonské kosmické lodi na jedno použití - viz obrázek. Je patrna třídílná konstrukce jako u ruských kosmických lodí Sojuz s využitím návratové kabiny ala Apollo.

Zdroj: spacenews.ru a japantimes.co.jp

  Martinek František   Zobrazeno: 6369x   Tisk
Bolid a meteorit s rodokmenem 9. 12. 2014
Žereme vesmír@Hvězdárna a Planetárium Brno

Slovníček pojmů
Složky a projekty ČAS

Zvířetníkové světlo, Venuše a Mars: To vše je nám nyní dostupné po setmění. Stačí jen jasná průzračná obloha a pokud možno tmavý výhled k západu, protože kvůli světlu z měst prostě toto slabé světlo jen tak neuvidíme. Jasnou Venuši si ale můžeme vychutnat poměrně vysoko na jihozápadě ještě za světla. Kousek nad ní je slabší Mars. Fotil Vilém Heblík na Pardubicku.
02.17 21:22 Astro M. Gembec

Detail jádra komety: Rosetta se prosmýkla jen asi 6 km od jádra komety 67P a pořídila zajímavé detailní záběry. Něco už je k vidění na webu ESA. Zdroj.
02.16 21:06 Astro M. Gembec

Hlubinami vesmíru s Dr. Adélou Kawka: Nově v archivu TV Noe
02.11 12:14 Astro J. Suchánek

Hlubinami vesmíru s Doc. Miloslavem Zejdou, o dvojhvězdách 1. díl: Premiéra v sobotu 7. února ve 20 hod. na TV Noe. Bližší info včetně repríz
02.05 12:40 Nezařazeno M. Gembec

VISTA – pohled skrz Mléčnou dráhu:

Nový infračervený snímek mlhoviny Trifid odhaluje vzdálené proměnné hvězdy.

Zdroj: ESO

02.05 10:35 Astro M. Gembec

Archiv novinek
Astro.cz v cizím jazyce