Jedná se o zcela mnohonásobně použitelný dvoustupňový dopravní prostředek. V prvním stupni je použit turboreaktivní dopravní letoun s názvem White Knight (Bílý rytíř). Na jeho palubě se nacházeli Peter Siebold (pilot - zkušební letec) a Cory Bird (druhý pilot - palubní inženýr). Druhý stupeň bude mít v budoucnu za úkol dopravit cestující do požadované výšky přes 100 km. Při posledním letu se na jeho palubě nacházel pilot Brian Binnie. Celá sestava startovala z letiště v Mojave (Kalifornie, USA). Ve výšce 14,6 km došlo k oddělení druhého stupně, podvěšeného pod letounem, při rychlosti 207 km/h. | V okamžiku, kdy druhý stupeň raketoplánu klesl do výšky 13,5 km a nacházel se v klouzavém letu při rychlosti M = 0,55, Binnie zvedl "nos" letounu pod úhlem 60° a zažehl jeho hybridní raketový motor. Přetížení dosáhlo krátkodobě hodnoty 3 G. Již 10 sekund po zážehu motoru byla překročena rychlost zvuku. Po 15 sekundách činnosti byl motor automaticky vypnut. Letoun dosáhl rychlosti 1490 km/h (M = 1,2) a výšky 20,7 km. (Při plánovaném suborbitálním letu bude raketový motor v činnosti 51 sekund.)V nejvyšším bodě dráhy letu se pilot nacházel prakticky v beztížném stavu - krátkodobě na palubě letounu panovaly podmínky, které budou po dobu několika minut provázet plánované suborbitální (balistické) lety. Zhruba po jedné minutě volného pádu změnil pilot ve výšce 10,7 km konfiguraci křídla a zahájil přistávací manévr. Při přistávání došlo k drobnému poškození části přistávacího podvozku levého kola a letoun sjel mimo přistávací dráhu. Doba letu prvního stupně činila 1 h 12 min, doba samostatného letu druhého stupně 18 min 10 s (z toho 12 minut činil klouzavý let při přistávacím manévru). Vedoucím společnosti Scaled Composites je známý letecký konstruktér Burt Rutan. Projekční práce na prvním stupni raketoplánu byly zahájeny v dubnu 1996, první zkušební let se uskutečnil 1. 8. 2002. První klouzavý let druhého stupně se konal 7. 8. 2003. Aby soukromá společnost zvítězila v soutěži o tzv. Cenu X, musí vypustit jakýkoliv dopravní prostředek do výšky přes 100 km a na jeho palubě se musí nacházet 3 cestující. Let je nutno zopakovat během dvou týdnů. Scaled Composites neinformovala o svých dalších plánech, avšak experti jsou toho názoru, že postačí ještě jeden až dva zkušební lety a ještě v roce 2004 může být realizován suborbitální let. Prezident Nadace Ceny X Peter Diamandis prohlásil v interview pro časopis New Scientist, že z 27 účastníků soutěže o cenu v hodnotě 10 miliónů dolarů jediná společnost Scaled Composites zatím uskutečnila zkušební pilotovaný let svého dopravního prostředku. V "závěsu" jsou maximálně tři společnosti, které ještě mají alespoň minimální šanci v soutěži obstát. V současné době byly ve Scaled Composites zahájeny letové zkoušky dalšího letounu. Jedná se o jednomístné letadlo s názvem Virginia GlobalFlyer, jehož úkolem bude uskutečnit nonstop let kolem zeměkoule bez mezipřistání a bez doplňování paliva. První zkušební let se uskutečnil 5. 3. 2004 na letišti v Mojave. Letadlo pilotoval zkušební pilot Jon Karkow. Zdroj: Podle Novosti kosmonavtiki 2/2004 |