Velká mlhovina v Lodním kýlu
HST představil seskupení různorodých galaxií 2007.02.07 14:06
Kupa galaxií Abell S0740 vyfotografovaná pomocí HST. Pomocí Hubblova kosmického dalekohledu bylo pořízeno již velké množství fotografií blízkých i vzdálených vesmírných objektů. Tento snímek zachycuje „sbírku“ rozmanitých galaxií v kupě galaxií Abell S0740, která je od Země vzdálena více než 450 miliónů světelných roků a nachází se v souhvězdí Kentaura (Centaurus).

Obří eliptická galaxie ESO 325-G004 se jeví jako největší objekt v centru této kupy. Hmotnost galaxie dosahuje zhruba 100 miliard hmotností Slunce. Hubblův kosmický dalekohled rozlišil tisíce kulových hvězdokup, obíhajících kolem eliptické galaxie ESO 325-G004 (kolem naší Galaxie obíhá více než 200 kulových hvězdokup). Kulové hvězdokupy jsou kompaktní útvary, složené ze stovek až tisíců hvězd, které jsou drženy pohromadě vlastní gravitací. Vzhledem k velké vzdálenosti galaxie vypadají kulové hvězdokupy na tomto snímku jako slabě svítící tečky uvnitř difúzního halo, obklopujícího galaxii.

Ostatní neostré eliptické galaxie „vytečkovaly“ celou plochu obrázku (ve velkém rozlišení). Některé jsou obklopeny diskem nebo prstencovým útvarem, což jim při bočním pohledu dodává nepravidelný podlouhlý tvar. Na fotografii lze rozlišit také několik spirálních galaxií. Světlo hvězd v těchto galaxiích je především soustředěno v galaktickém disku a dále ve spirálních ramenech.

Tato fotografie vznikla kombinací pozorování, uskutečněných v lednu 2005 v modrém, červeném a infračerveném světle, a to pomocí kamery ACS (Advanced Camera for Surveys) na palubě HST. Kupa galaxií Abell S0740 vyfotografovaná pomocí HST.

Na dalším obrázku je vidět, že kulové hvězdokupy jsou kolem eliptické galaxie ESO 325-G004 rozptýleny sféricky a rovnoměrně ve vnějším halo. Jeden oběh kolem středu galaxie vykonají za několik miliónů roků. Je také vidět několik hvězd v popředí a několik galaxií na pozadí rozptýleného halo velké eliptické galaxie.

V průběhu analýzy tohoto snímku astronomové zjistili, že eliptická galaxie ESO 325-G004 se v současné době chová jako gravitační čočka. To znamená, že zesiluje díky své mimořádné hmotnosti světlo ze vzdáleného objektu, kterým je pravděpodobně trpasličí galaxie, jejíž světlo tak bylo odkloněno a zesíleno. Výsledkem efektu gravitační čočky je skutečnost, že velmi vzdálená galaxie se zdá být jasnější a může být zdeformována do tvaru oblouku či prstence, známého jako „Einsteinův prstenec“, protože Albert Einstein jako první předpověděl existenci takového jevu. Ačkoliv je vesmír zcela zaplněn galaxiemi, gravitační čočky jsou velmi vzácným jevem, protože to vyžaduje téměř perfektní seřazení vzdálené galaxie s bližší galaxií do jedné přímky při pohledu ze Země.

Tento systém je velmi unikátní, protože se jedná o nejbližší známý případ výrazné gravitační čočky. To umožní detailně prozkoumat stavbu a složení galaxie, rozložení hmotnosti, určení množství hmoty v centru galaxie apod.

Zdroj: hubblesite.org a hubblesite.org