Celý název tohoto zařízení je Main Propulsion Test Article, tedy něco jako "testovací zařízení hlavního pohonu". Skládá ze zadní části trupu raketoplánu, nosné konstrukce, která napodobuje střední trup a trojice kompletních hlavních motorů (Space Shuttle Main Engine - SSME). Dále jsou zde všechny hlavní pohonné systémy, potrubí a elektrické systémy. Celá tato sestava
byla určena pro testování motorů raketoplánu. S její výrobou započala firma Rockwell International 17. července 1974 a stavba trvala bezmála tři roky. Dne 24.6. 1977 bylo zařízení převezeno do NSTL (Národní vesmírná technická laboratoř), kde bylo připojeno k vnější nádrži (External Tank - ET) a použito na statické testy motoru. Tato vnější nádrž byla úplně první svého druhu.
V období od 21.4. 1978 do 17.1. 1981 se na MPTA-098 prováděly testy statického hoření. Dne 2.7. 1979 utrpělo zařízení výrazné poškození, které způsobil rozbitý palivový ventil na motoru číslo 2002. Následovala rozsáhlá oprava a testy mohly být obnoveny až po dvou měsících. Na 4. listopad byl naplánován test o délce 510 sekund, ale po 9,7 sekundách selhalo turbočerpadlo, které přivádělo vysokou rychlostí tekutý kyslík, takže nemohl být dokončen.
První úspěšný kompletní test statického hoření, který se skládal ze 100% chodu všech tří hlavních motorů, se podařilo uskutečnit 17.12. 1979 a trval 544 sekund. Následovaly další dva úspěšné testy v únoru a březnu 1980, ale pak následovalo několik nezdarů. Některé byly způsobeny přehříváním vysokotlakých turbočerpadel, jiné zase poškozením letových trysek. Tyto neúspěchy vedly k tomu, že byla provedena řada úprav, jak přímo v motorech, tak i na přidružených systémech.
17.1. 1981, jen tři měsíce před předpokládaným prvním startem raketoplánu do vesmíru, předvedlo MPTA-098 úspěšné 625 sekundové hoření. Tři hlavní motory z raketoplánu Columbie byly následně odmontovány, převezeny do NSTL a instalovány do MPTA-098, kde úspěšně dokončily 520sekundový letový test. Motory pak byly opět vráceny zpět do KSC a instalovány do Columbie, kde úspěšně
vykonávaly přípravné dvacetisekundové hoření (Flight Readiness Firing - FRF) a to až do 20.2 1981. To připravilo cestu pro první vypuštění Columbie do vesmíru 12.4 1981.
V letech 1981 až 1988 zůstalo zařízení MPTA-098, nejprve v kompletní sestavě, nevyužité. Později byla vnější nádrž odmontována a nyní je možné ji spatřit v areálu Marshallova vesmírného letového centra (MSFC),
konkrétně v Americkém vesmírném a raketovém centru
(U.S. Space & Rocket Center). Toto centrum se nachází ve městě Huntsville, stát Alabama a nádrž je zde připojena k orbitálnímu simulátoru Pathfinder. Část konstrukce MPTA-098 byla koncem roku 1988 použita jako model pro plánovaný nový dopravní nosič nazvaný
Shuttle C. Mělo se jednat o nepilotovanou nákladní loď, vycházející koncepčně z raketoplánu. Program byl ale v roce 1990 ukončen a model rozmontován. Údaje o tom, kde se MPTA-098 nachází v současnosti, se poněkud rozcházejí. Podle většiny pramenů by mělo být uloženo ve Stennisově vesmírném centru v Mississippi - SSC (dříve nazývaném NSTL), ale podle
fotografií, které jsou na stánkách
A Field Guide to American Spacecraft (Průvodce po amerických kosmických lodích) to vypadá, že alespoň spodní část MPTA-098 je v MSFC. Je pravděpodobné, že zařízení je rozděleno minimálně na dvě části a každá je umístěna v jiné
lokalitě.
Významná data konstrukce MPTA-098
26. |
|
7. |
|
1972 |
|
Přidělení kontraktu |
17. |
|
7. |
|
1974 |
|
Začátek výroby |
24. |
|
6. |
|
1975 |
|
Začátek montáže zadní části trupu |
23. |
|
1. |
|
1976 |
|
Nosná konstrukce v doku v Rockwell Downey |
17. |
|
3. |
|
1976 |
|
Dokončena příprava v Downey a doprava do Palmdale |
3. |
|
5. |
|
1976 |
|
Dokončena zátěžová zkouška v Palmdale |
29. |
|
6. |
|
1976 |
|
Přemístěna nosná konstrukce v Palmdale z budovy 294 do 295 |
8. |
|
7. |
|
1976 |
|
MPTA-098 v doku v Downey |
12. |
|
7. |
|
1976 |
|
Začátek finální montáže |
24. |
|
7. |
|
1976 |
|
Dokončena zátěžová zkouška celého MPTA-098 |
27. |
|
5. |
|
1977 |
|
Dokončena finální montáž, transport do Seal Beach (Zátoka velryb) |
3. |
|
6. |
|
1977 |
|
Transport ze Seal Beach do NSTL |
24. |
|
6. |
|
1977 |
|
Příjezd do NSTL pro testy statického hoření |
10. |
|
9. |
|
1977 |
|
Přivezení vnější nádrže do NSTL |
Významná data testování MPTA-098
21. |
|
4. |
|
1978 |
|
První statické hoření (2,5 sekundy) |
19. |
|
5. |
|
1978 |
|
Druhé statické hoření (15 sekund) |
15. |
|
6. |
|
1978 |
|
Třetí statické hoření (50 sekund) |
7. |
|
7. |
|
1978 |
|
Čtvrté statické hoření (100 sekund) |
4. |
|
5. |
|
1979 |
|
Páté statické hoření leteckých trysek (1,5 sekundy) |
12. |
|
6. |
|
1979 |
|
Páté statické hoření leteckých trysek (54 sekund) |
24. |
|
10. |
|
1979 |
|
Šesté statické hoření leteckých trysek (zchlazeno) |
4. |
|
11. |
|
1979 |
|
Šesté statické hoření leteckých trysek (přerušeno po 10 sekundách) |
17. |
|
12. |
|
1979 |
|
Šesté neletové statické hoření (554 sekund) |
28. |
|
2. |
|
1980 |
|
Sedmé neletové statické hoření (555 sekund) |
28. |
|
3. |
|
1980 |
|
Osmé neletové statické hoření (539 sekund) |
16. |
|
4. |
|
1980 |
|
Deváté neletové statické hoření (přerušeno po 4,6 sekundách) |
30. |
|
5. |
|
1980 |
|
Deváté neletové statické hoření (přerušeno po 565 sekundách) |
12. |
|
7. |
|
1980 |
|
Desáté letové statické hoření (ukončeno po 105 sekundách) |
3. |
|
11. |
|
1980 |
|
Jedenácté letové statické hoření (ukončeno po 20 sekundách) |
4. |
|
12. |
|
1980 |
|
Jedenácté neletové statické hoření (591 sekund) |
17. |
|
1. |
|
1981 |
|
Dvanácté letové statické hoření (625 sekund) |
Zdroje:
Main Propulsion Test Article (MPTA-098),
Wikipedia - MPTA-098,
A Field Guide to American Spacecraft
Převzato:
Hvězdárna a planetárium Plzeň
|