V tomto článku vám budeme přinášet čerstvé informace z právě probíhající mise raketoplánu Atlantis, jehož úkolem je spojit se s Mezinárodní kosmickou stanicí a dopravit na její palubu poslední pořádný náklad zásob. V oddílech článku, věnovaných jednotlivým dnům mise, se budou postupně objevovat čerstvé zprávy.
Mise je plánována jako 13denní s přistáním 21. července.
Letový den 13 (20. července)
Posádka raketoplánu Atlantis dnes tráví svůj poslední celý den v kosmu a připravuje se na zítřejší návrat na Zemi. Již standartními činnostmi pro tento den jsou prověrky systémů, které budou potřebné při návratu. Jde hlavně o zkoušky manévrovacích trysek RCS a hydrauliky. Posádka raketoplánu den před přistáním zkušebně zapíná a prověřuje činnost jedné ze tří řídících hydraulických jednotek APU, hydraulika zítra bude řídit například elevony na koncích křídel, zadní směrové kormidlo nebo vysunutí podvozku. Prověrky všech systémů dopadly výtečně.
Den před přistáním také přišla řada na úklid v kabině a poslední rozhovor s reportéry na Zemi. Velitel a pilot také nacvičovali přistávací manévr na simulačním programu v laptopu.
Atlantis také vypustil na samostatnou dráhu malý satelit PicoSat z kanystru v nákladovém prostoru. PicoSat váží asi 3,5 kilogramu a jeho rozměry činí 13x13x25,5 cm. Satelit má na Zemi posílat data o výkonu svých solárních článků, jejichž technologie by mohla být v budoucnu využita na kosmických plavidlech, při odletu od Atlantisu rovněž pořídil jeho snímky. PicoSat byl 180. a poslední náklad, vynesený na orbit raketoplánem.
Letový den 12 (19. července)
Videosestřih dne je k vidění v tomto videu, vloženého na youtube.com pracovníky NASA
Po opuštění stanice ISS čekal posádku raketoplánu ještě jeden důležitý úkol dne: poslední inspekce tepelného štítu letounu. Byla to poslední kontrola tepelné ochrany před návratem, provedená pomocí robotické paže a nástavce OBSS stejně jako den po startu (viz letový den 2). Pomocí kamer a laserových senzorů na konci OBSS byly nasnímány náběžné hrany křídel a "čumák" raketoplánu, oblasti, které při návratu čeká největší tepelné zatížení, při pobytu ve vesmíru je mohl poškodit náraz mikrometeoritu nebo kousku kosmického smetí. Inspekce byla dokončena v 16:30 SELČ. Získané záběry budou ještě před vstupem Atlantisu do atmosféry prozkoumány odborníky na Zemi.
Po dokončení poloviny obletu v 9:51 SELČ, přímo za stanicí ve směru jejího pohybu, provedl Atlantis první separační manévr. Druhý na něj čekal po další čtvrtině kružnice okolo ISS, přímo pod ní, v 10:18. Tento druhý separační manévr poslal Atlantis definitivně pryč od kosmické stanice. Ještě dodejme, že oba manévry měly podobu 4sekundového zážehu motorků RCS zvyšující rychlost raketoplánu.
9:32 Stanice dokončila své pootočení, Atlantis zahájil oblet stanice. Během něj bude posádka raketoplánu fotografovat struktury stanice, díky tomuto materiálu budou moci odborníci na Zemi posoudit technický stav stanice.
9:10 Atlantis se vůči stanici zastavil 180 metrů před ní, motory ruského segmentu stanice nyní otáčejí komplexem o 90 stupňů. Otočení stanice umožní posádce raketoplánu při následném obletu stanice fotodokumentovat určitá místa na povrchu stanice, která zůstala předchozím posádkám raketoplánů při závěrečném obletu skryta.
8:55 Atlantis se vzdaluje od stanice ve směru jejího letu, zastaví se asi 180 metrů před ní a ještě než začne klasický oblet stanice tak se ISS otočí o 90 stupňů.
8:48 Atlantis, řízený pilotem Dougem Hurleym, se pomalu vzdaluje od kosmického komplexu, je již asi 120 metrů daleko.
Raketoplán Atlantis se dnes v 8:28 ráno SELČ naposledy odpojil od stanice ISS. Pro všechny fandy raketoplánů to je jistě velmi emotivní moment.
Letový den 11 (18. července)
Pro videorekapitulaci dne můžete shlédnout toto video, převzaté z účtu NASA na youtube.com
16:04: Zhruba v 15:30 našeho času se posádky stanice a raketoplánu naposled shromáždily v modulu Harmony, ke kterému je raketoplán připojen, a po krátkém proslovu se rozloučily. Poté se posádka raketoplánu přesunula do svého plavidla a po kontrole, zda je v raketoplánu všechno a všichni, nyní čekáme na uzavření poklopů mezi stanicí a Atlantisem.
Zbytek dneška stráví posádka raketoplánu přípravami navigačních systémů na odpojení a odlet od kosmické stanice zítra ráno.
14:17: Modul MPLM Raffaello je již nainstalován zpět v nákladovém prostoru Atlantisu, k jeho upevnění zde došlo ve 13:47 našeho času. Uvnitř modulu Raffaello se na Zemi vrátí více než dvě a půl tuny věcí na kosmické stanici již nepotřebných nebo poškozených. Astronauté dnes také ještě dokončují přenášení nákladu na a z obytné paluby raketoplánu, na kterou se toho při této misi vejde více než obvykle, protože raketoplán má jen čtyřčlennou posádku, takže na obytné palubě při startu a přistání nikdo nesedí. Z obytné paluby na stanici byly dnes přesunuty vaky s vodou, opačným směrem putují vědecké vzorky pro návrat na Zemi. Astronauti dnes dokončují asi 16 procent transferů nákladu souvisejících s obytnou palubou raketoplánu.
13:09 Robotický manipulátor Canadarm2 kosmické stanice uchopil modul Raffaello ve 12:09 SELČ, poté následovalo uvolnění šestnácti motorizovaných šroubů, kterými byl Raffaello týden připojen ke spodnímu portu modulu Harmony. Ve 12:46 již byl Raffaello volný a Canadarm2 započal jeho přesun zpět do nákladového prostoru raketoplánu, který právě probíhá (viz obrázek). Ještě dodejme, že Canadarm2 řídí ze staniční vyhlídkové kopule na modulu Tranquility pilot raketoplánu Doug Hurley za asistence letové specialistky raketoplánu Sandy Magnusové.
11:19 Do Raffaella vedou dva poklopy, první byl uzavřen dnes v 7:03 ráno SELČ, druhý v 9:23 ráno SELČ. Nyní astronauti dokončují prověrky, zda jsou poklopy správně a pevně uzavřeny a po odpojení Raffaella nebude unikat vzduch. Práce probíhá s menším zpožděním oproti plánu.
Píseň "Days Go By" od Keith Urban spolu se zdravicí od zaměstnanců Johnsonova vesmírného střediska v Houstonu, zahájila jedenáctý den mise, poslední den na kosmické stanici pro posádku raketoplánu, ve 4:29 ráno našeho času.
Dnešní úkoly jsou jasné: vše připravit na zítřejší odlet od stanice. Je třeba přenést pomocí robotického manipulátoru modul Raffaello, plně naložený věcmi pro návrat na Zemi, zpět do nákladového prostoru raketoplánu.
Naše zpravodajství zde bude opět pokračovat v pondělí 18. července.
Letový den 8 (15. července)
Posádka raketoplánu dnes byla probuzena dokonce dvakrát: poprvé neplánovaně v 0:07 SELČ ji probudil alarm, vyvolaný selháním počítače GPC-4 (General Purpose Computer). Počítačů GPC je na palubě raketoplánu celkem pět, čtyři pracující a jeden záložní. Jedno selhání GPC už Atlantis při tomto letu zažil: dva dny po startu, v den příletu ke stanici, vypověděl službu počítač GPC-3, jeden ze tří zapojených do operací, které si přílet ke kosmické stanici žádá. Činnost GPC-3 se později podařilo obnovit opětovným nahráním softwaru.
GPC-4 měl úlohu poměrně důležitou: organizoval provoz systémů raketoplánu. Probuzená posádka převedla jeho úkoly na počítač GPC-2 a po tři čtvrtě hodině šla opět spát. Dnes do GPC-4 astronauté opět nahráli software a počítač se vrátil k normální činnosti.
Podruhé (plánovaně) byla posádka probuzena v 6:59 ráno SELČ, o půl hodiny později kvůli noční práci po selhání GPC-4, písní "Good Day Sunshine" od Paula McCartneyho.
Na konci včerejšího pracovního dne bylo z asi 70 procent hotovo přenášení nákladu z a do modulu Raffaello, přenášení nákladu z a na obytnou palubu raketoplánu se mohlo pochlubit stejným číslem, dnes se v těchto činnostech pochopitelně bude pokračovat. Před astronauty je teď hlavně nakládání věcí do modulu Raffaello pro návrat na Zemi, na řadu dnes přijde například skafandr, který použil při jediném kosmickém výstupu této mise Ron Garan. Skafandru končí životnost a vrací se na Zemi.
Na astronauty dnes také čeká tisková konference z oběžné dráhy a telefonát s prezidentem Obamou.
Dnes trochu nevšední video: záběry ze startu, pořízené kamerami na pomocných motorech SRB (umístěno na youtube.com pracovníky NASA) :
Letový den 7 (14. července)
Videosestřih nejzajímavějšího z tohoto dne můžete shlédnout na tomto odkaze.
Dnes probudila astronauty píseň "Man on the Moon" (Muž na Měsíci) od Michaela Stipeho ze skupiny R.E.M., jež se ze sluchátek ozvala v 7:29 ráno našeho času.
Astronauté pokračují v plnění hlavního úkolu mise: vynášejí z modulu Raffaello důležitý přivezený náklad, kterého se v útrobách modulu skrývá čtyři a půl tuny v 17 přepravních policích. Astronauté jsou v této činnosti ve značném náskoku před časovým plánem a již asi polovinu nákladu z Raffaella vyložili. Prázdné místo v Raffaellu je vyplňováno již nepotřebnými nebo poškozenými věcmi, které se mají spolu s modulem Raffaello a raketoplánem vrátit na Zemi. Astronauté do modulu také naložili starý tělocvičný nástroj, jehož práci na stanici již přebrala novější zařízení.
Do přenášení věcí z a do Raffaella se dokonce zapojují i japonský a ruští členové posádky stanice.
Též byla provedena oprava toalety WHC amerického segmentu, která příliš vibrovala a vydávala zvláštní zvuky, výměna několika komponent vše spravila a toaleta se opět těší vynikající kondici. Údržbou také prošlo zařízení spojené s toaletou, které přeměňuje moč na pitnou vodu.
Dnes astronauté pokračují s vynášením nákladu z Raffaella ale čekají je také rozhovory s reportéry na Zemi a trocha volného času.
Letový den 6 (13. července)
Den dnes začal pro posádku raketoplánu v 8:29 ráno našeho času, řídící středisko dnes zvolilo pro probuzení posádky píseň "Rocket Man" od Eltona Johna. Za písní následoval zpěvákův vzkaz: "Dobré ráno Atlantis, tady Elton John. Přeji vám mnoho úspěchů během vaší mise. A také velmi děkuji všem mužům a ženám v NASA, kteří poslední tři desetiletí pracovali na programu raketoplánů."
Po včerejším kosmickém výstupu dnes čeká astronauty práce v modulu MPLM Raffaello, ze kterého budou vynášet do prostor stanice zásoby, náhradní díly, vědeckou výbavu a další přivezený náklad, kterého je v Raffaellu asi čtyři a půl tuny, takže nuda astronauty rozhodně pronásledovat nebude.
Dnes je v letovém plánu taktéž vyhrazený čas na případnou podrobnou inspekci tepelného pláště raketoplánu v případě, že by na jeho fotografiích, pořízených při jeho příletu ke stanici, bylo objeveno něco znepokojivého. Podrobná inspekce však tentokrát naštěstí potřeba nebude, jelikož fotografie z příletu ke stanici odhalily pouze asi pět velmi lehce poškozených míst, takže tepelný štít Atlantisu je možno považovat za nepoškozený. Inspekce den po startu, soustředěná na citlivá místa na náběžných hranách křídel a "čumáku" raketoplánu, taktéž žádné poškození neodhalila.
Manažeři také přišli s rozhodnutím o prodloužení mise: pobyt Atlantisu na ISS je nyní oficiálně o den prodloužen. Jeho odpojení od vesmírného komplexu se tedy uskuteční v úterý 19. července, přistání 21. července. V případě nouze (špatné počasí na Floridě) je možné přistání odložit až o dva dny.
Letový den 5 (12. července)
Videosestřih nejzajímavějšího z tohoto dne můžete shlédnout na tomto odkaze, nebo zde (účet NASA na youtube.com):
Dva astronauté podnikli v rámci mise kosmický výstup, který jsme vám nabídli v online přenosu.
Letový den 4 (11. - 12. července)
Videosestřih nejzajímavějšího z tohoto dne můžete shlédnout na tomto odkaze.
18:32 V 18:10 SELČ astronauté otevřeli poklop do modulu MPLM Raffaello. Po sběru vzorků vzduchu uvnitř modulu a kontrole, zda se zde nevznáší nějaké částice, které by astronauté mohli vdechnout, bude zahájeno samotné vynášení nákladu.
Raffaello byl ke stanici připojen asi o hodinu dříve oproti plánu i přes menší problémy se senzory, mající potvrdit otevřenost mechanismu, jež držel v nákladovém prostoru raketoplánu modul upevněný.
Řídící středisko pečlivě sleduje na radarech kus sovětského armádního satelitu Kosmos 375, který vyvolal poplach, protože zde byla jistá pravděpodobnost, že se 12. července přiblíží na nebezpečnou vzdálenost ke kosmické stanici. Zvažoval se úhybný manévr motory raketoplánu. Nyní je však jasné, že úhybný manévr nebude třeba, protože kus kosmického smetí má stanici minout v dostatečné vzdálenosti asi 18 kilometrů.
Ve vzduchu stále visí možnost prodloužení pobytu raketoplánu u stanice o jeden den. Otázka zněla, zda budou palivové články Atlantisu schopny vyprodukovat dostatek elektřiny pro ještě jeden den letu. Nyní to však vypadá pro prodloužení mise docela dobře, tým manažerů má o tomto tématu rozhodovat asi zítra.
Zajímavost ze včerejšího Mission Status Brífinku: Když osádka raketoplánu na počátku letového dne 3 uváděla do provozu a připravovala všechny systémy, potřebné k setkání s kosmickou stanicí, došlo vinou neposlušného spínače k výpadku jednoho ze tří počítačů GPC (General Purpose Computer). Protože zbylé dva naštěstí fungovaly dobře, řídící středisko rozhodlo, že přílet ke stanici bude proveden bez počítače GPC-3.
Odborníci na Zemi předpokládají, že počítač není poškozen fyzicky a dnešním úkolem je znova do něj nahrát operační software a uvést jej znova do provozu.
Zajímavostí je, že naprosto stejná porucha se vyskytla již v únoru 2008 při misi STS-122. Tuto misi absolvoval taktéž Atlantis a výpadek postihl taktéž počítač GPC-3.
12:34 Raffaello je již připojen ke stanici! Robotická paže ho precizně "posadila" na stykovací uzel, nyní musí celkem 16 motorizovaných šroubů vytvořit pevný kontakt mezi Raffaello a Harmony.
Hlavním úkolem dneška je použít staniční robotický manipulátor Canadarm2 k vyzvednutí modulu MPLM Raffaello z nákladového prostoru raketoplánu a jeho připojení ke spodnímu portu modulu Harmony. Raffaello je dlouhý 6,5 metru, široký 4,5 metru a váží 12,5 tuny. Je to hermetizovaný modul, takže po jeho připojení na Harmony bude možné otevřít poklopy a do Raffaella vstoupit. Astronauti zde najdou asi 4,5 tuny zásob, náhradních dílů a vědecké výbavy v 17 přepravních policích. Raffaello bude ke stanici připojen pouze do odletu Atlantisu, který ho vezme s sebou zpět na Zemi.
Canadarm2 dnes budou řídit členové posádky raketoplánu pilot Doug Hurley a letová specialistka Sandy Magnusová z kopule kosmické stanice.
Dnešní píseň na "dobré ráno" byla Tubthumping od Chumbawamba a zazněla v 9:02 SELČ pro letovou specialistku Sandru Magnusovou.
Letový den 3 (10. - 11. července)
Videosestřih nejzajímavějšího z tohoto dne můžete shlédnout na tomto odkaze.
Anebo přinášíme dvě videa: první je otočka raketoplánu pod stanicí kvůli snímkování tepelné ochrany, druhé uvítání posádky raketoplánu na stanici. Obě videa zveřejnila NASA na youtube.com
19:52 Poklopy mezi stanicí a raketoplánem byly otevřeny dříve oproti plánu, konkrétně v 18:47 našeho času, a po uvítání a bezpečnostní instruktáži od velitele stanice (ruský kosmonaut Andrej Borisenko) začaly obě posádky plnit společné úkoly. Dnes je ještě čeká vyzvednutí nástavce OBSS z držáku na straně nákladového prostoru raketoplánu staniční robotickou paží a jeho předání paži raketoplánu. Ta je totiž nyní značně omezena stykovacím uzlem stanice, ke kterému je letoun připojen svým uzlem, nacházejícím se právě v nákladovém prostoru. OBSS by totiž zítra překážel při vyzvednutí modulu MPLM z nákladového prostoru Atlantisu, navíc musí být OBSS připraven na případnou mimořádnou inspekci tepelné ochrany raketoplánu v letový den 6, kdyby bylo objeveno na dnešních snímcích nějaké poškozené místo.
17:12 Raketoplán, který se před 16 lety jako první připojil ke stanici Mir, se dnes v 17:07 SELČ po hladkém příletu jako poslední připojil ke stanici ISS.
Nyní je třeba chvíli počkat, až dozní samovolné pohyby mezi stanicí a raketoplánem a poté letoun zasune zpět dovnitř kruh stykovacího uzlu, kterým se připojil ke kosmické stanici, čímž se spojení obou plavidel stane pevným. Po prověrkách těsnosti a hermetičnosti spojení budou otevřeny poklopy mezi stanicí a letounem (plán v 19:19 SELČ). Je také třeba otočit stanici o 180 stupňů, aby se raketoplán nacházel na zadním a nikoliv předním portu stanice. Tam bude ve větším bezpečí před případnými nárazy mikrometeoritů a kosmického smetí.
16:13 Atlantis právě 180 metrů pod stanicí dokončil otočku RPM, při které se letoun během asi devíti minut otočil o 360 stupňů dozadu. Otočka poskytla možnost asi 90 sekund fotit tepelnou ochranu stroje třem astronautům v modulu Zvezda kosmické stanice. Pořídili několik set fotografií s vysokým rozlišením, jež budou odeslány na Zemi k důkladnému zhodnocení. Je to klasická procedura, zavedená pro každou misi od havárie Columbie.
Velitel Chris Ferguson, manuálně řídící raketoplán, nyní se strojem přeletí po trajektorii, připomínající čtvrtinu kruhu, do pozice asi 95 metrů přímo před stanici (ve směru jejího pohybu) a odsud čeká Atlantis cílová rovinka ke stykovacímu uzlu stanice.
15:50 Atlantis právě dorazil do bodu asi 220 metrů přímo pod stanici. Nyní převezme ruční řízení letounu velitel Chris Ferguson a přiblíží se ke stanici asi na 180 metrů a zahájí otočku, během které bude posádka stanice fotografovat tepelný štít letounu.
14:44 Atlantis, vzdálený asi 15 km za stanicí, provedl ve 14:29 našeho času manévr TIB (Terminal Initiation Burn), což byl 12sekundový zážeh levého motoru OMS na zádi stroje. Tento manévr umožní raketoplánu překonat závěrečné kilometry ke stanici během následujícího obletu Země (cca 90 minut). Připojení ke stanici se má uskutečnit v 17:07 SELČ. Vše jde zatím přesně podle plánu.
Úryvek ze včerejšího Mission Status Briefingu, na kterém letový ředitel Kwatsi Alibaruho hovořil o provedené inspekci tepelné ochrany pomocí OBSS: "Neviděli jsme zatím nic, nad čím bychom se pozastavili, nic, co by bylo okamžitě viditelné neozbrojenému oku. Nyní samozřejmě proces pečlivé analýzy získaných dat vezme hodiny. Takže oficiální vyjádření o stavu tepelné ochrany pravděpodobně uslyšíme zítra (dnes) večer nebo pozítří (zítra) ráno."
Posádka Atlantisu byla probuzena v 9:29 našeho času, když z Houstonu zazněla píseň "Mr. Blue Sky" od Electric Light Orchestra pro velitele Chrise Fergusona.
Dnes se raketoplán po sérii zážehů, provedených od startu za účelem zvýšení rychlosti, setká s kosmickou stanicí, připojit se k ní má v 17:07 SELČ. Cca hodinu předtím provede raketoplán otočku, při níž bude posádka stanice fotografovat jeho "břicho". Jedná se o další inspekci tepelné ochrany.
Letový den 2 (9. - 10. července)
Videosestřih nejzajímavějšího z tohoto dne můžete shlédnout na tomto odkaze.
Několik zajímavostí ze včerejšího startu:
Den startu byl plný diskuzí a dohadů, zda bude startu přát počasí, jehož předpovědi slibovaly pouze 30procentní šanci pro start. Jak ale na Floridě postupoval den (start se uskutečnil v 11:29 dopoledne místního času), počasí se zlepšilo. Déšť poblíž kosmického centra ale způsobil oficiální "no-go" pro start kvůli možné přítomnosti deště a blesků poblíž runwaye v případě nouzového návratu do místa startu. Po pečlivém zhodnocení situace ale bylo rozhodnuto netrvat na předpisech a raketoplánu dát zelenou.
Oficiální odpočet ke startu se zastavil v čase T-31 vteřin, což je přesně okamžik, kdy je letoun přepnut na vlastní zdroje a řízení dalších událostí přebírají jeho počítače. Ty však odpočet v tomto okamžiku zastavily, protože neměly potvrzeno, že bylo odsunuto poslední rameno startovací rampy. To samozřejmě odsunuto bylo naprosto správně a technici chybu v počítačích letounu okamžitě napravili. Start byl zdržen o 2 minuty a 18 vteřin a uskutečnil se v 17:29:04 SELČ, pouhých 58 vteřin před koncem startovacího okna.
Kamera, umístěná na boku nádrže ET, tentokrát neukázala žádné odpadávající kusy izolace z nádrže. Odborníci ale přesto stráví několik následujících dní zkoumáním záběrů a radarových dat, aby se ujistili, že tepelnou ochranu letounu nic nezasáhlo.
14:34 Inspekce tepelné ochrany je již v plném proudu. Robotická paže raketoplánu uchopila nástavec OBSS krátce před 13. hodinou našeho času. Po tom, co do nástavce začala proudit energie skrz robotickou paži a po aktivaci a kalibraci jeho senzorů, započala samotná inspekce. Nejdříve se snímá náběžná hrana pravého křídla, poté přijde na řadu "čumák" a na závěr náběžná hrana levého křídla. Robotická paže s OBSS je řízena ze zadní letové paluby velitelem Fergusonem a pilotem Hurleym.
Posádka raketoplánu byla do prvního celého dne v kosmu probuzena v 9:59 SELČ písní "Viva la Vida" od Coldplay, jež byla věnována pilotovi Dougovi Hurleymu.
Setkání s kosmickou stanicí čeká posádku raketoplánu až zítra, dnešek stráví jednak přípravami na toto orbitální setkání, jednak již tradiční inspekcí citlivých ploch tepelné ochrany letounu na náběžných hranách křídel a "čumáku" pomocí 15metrového nástavce OBSS (Orbiter Boom Sensor System) na robotický manipulátor raketoplánu. Pohyblivý konec OBSS obsahuje kamery a infračervené senzory, schopné vytvořit 3D počítačový model tepelného štítu.
Citlivá místa tepelné ochrany mohla být poškozena ztvrdlou izolační pěnou, která při startu může odpadávat z oranžové nádrže ET. Přesně tento jev a následné poškození náběžné hrany levého křídla byly příčinou zkázy raketoplánu Columbia před osmi lety.
Zvířetníkové světlo, Venuše a Mars: To vše je nám nyní dostupné po setmění. Stačí jen jasná průzračná obloha a pokud možno tmavý výhled k západu, protože kvůli světlu z měst prostě toto slabé světlo jen tak neuvidíme. Jasnou Venuši si ale můžeme vychutnat poměrně vysoko na jihozápadě ještě za světla. Kousek nad ní je slabší Mars. Fotil Vilém Heblík na Pardubicku.
Detail jádra komety: Rosetta se prosmýkla jen asi 6 km od jádra komety 67P a pořídila zajímavé detailní záběry. Něco už je k vidění na webu ESA. Zdroj.