Sobota 2. března, 13:20 Během pátečních pozdních večerních hodin našeho času Dragon s opět fungujícím pohonným systémem provedl úspěšný zážeh a zvýšil tím nejnižší bod své dráhy a je tedy definitivně zpátky ve hře. Pracovníci SpaceX tráví čas zkoumáním a zhodnocováním telemetrických dat z pohonného systému plavidla.
NASA dnes pravděpodobně učiní rozhodnutí o novém datu připojení lodi k ISS, jako nejbližší možný termín se jeví zítřek, tedy neděle 3. března. Každopádně si SpaceX může gratulovat - nouzovou situaci zvládla bravurně a z nejhoršího jsme venku. Nyní už je prakticky jisté, že třetí Dragon dopraví svůj náklad na stanici jen s menším skluzem.
Kolem půlnoci SEČ E. Musk napsal na twitter: "Jen bych chtěl poděkovat NASA za to, že je nejlepší zákazník na světě. Už se těším, až doručíme všechny věci na stanici."
Video ze startu. Zdroj: NASA
22:20 Nemáme bohužel dobré zprávy, máme totiž přímo výborné zprávy! E. Musk napsal na twitter: "Bloky motorů číslo jedna až čtyři (tedy úplně všechny) již fungují bezvadně. Chystáme se zvýšit dráhu. Všechny systémy jsou v pořádku!"
Letoví kontroloři hodlají co možná nejdříve zapálit motory a zvýšit nejnižší bod dráhy lodi, protože v její relativně malé výšce by mohla během jednoho až dvou dní odporem zbytků vzduchu vstoupit do atmosféry a shořet. Situace je zachráněna, drama končí. Datum příletu ke stanici zatím není známo.
21:25 Elon Musk, zakladatel a hlavní konstruktér SpaceX právě napsal na twitter: "Bloky motorů číslo 1 a 4 jsou nyní aktivní a motory zapojeny. Dragon přešel z volného módu do aktivního řízeného letu. Ano!!" Konečně tedy máme v provozu dva ze čtyř bloků motorů, dle kritérií NASA však stále málo pro přílet do 10metrové vzdálenosti od ISS pro zachycení robotickou paží.
21:15 Teď již můžeme s určitostí říci, že přílet Dragonu ke stanici nebude otázkou zítřka, jak se původně plánovalo, řídící středisko v Houstonu to před nedlouhou dobou oznámilo Kevinu Fordovi, současnému veliteli stanice. SpaceX údajně pilně pracuje na vzkříšení většiny pohonného systému lodi, zítřejší setkání se stanicí se však již nestihne. SpaceX doufá, že uskuteční pokus o spojení se stanicí do několika dní.
20:05 Dle všeho stále existuje šance příletu ke stanici zítra v plánovaném čase. Níže zmíněný první urychlovací zážeh pro cestu ke stanici byl sice vzhledem ke stále aktuálním problémům s pohonným systémem odložen o minimálně jeden orbit (jestli jde všechno perfektně, probíhá cca teď) ale jestli skutečně probíhá a pohonný systém bude shledán jakž-takž funkčním, plánovaný čas zítřejšího uchopení Draka staničním manipulátorem (kolem 12:30 SEČ) se nemá měnit. Přílet ke stanici ale může o pár dní sklouznout, to je také možnost.
19:55 První zážeh, mající pomoci Dragonu dostihnout na oběžné dráze ISS, byl plánován cca 2,5 hodiny po startu, tj. okolo 18:40 SEČ. S většinou motorů stále mimo provoz se samozřejmě neuskutečnil. Již nyní můžeme říci, že setkání lodi se stanicí asi docela výrazně sklouzne.
19:15 NASA malinko sabotuje plány SpaceX s tvrzením, že vyžaduje alespoň tři funkční sady motorů ze čtyř na připuštění Dragonu ke kosmické stanici. Je to pochopitelný požadavek vzhledem ke spolehlivosti lodě, která bude manévrovat v těsné blízkosti 450tunového komplexu se šestičlennou posádkou.
18:30 SpaceX vydala následující prohlášení: Falcon 9 odstartoval podle plánu a předvedl nádherný let. Poté co Dragon dosáhl oběžné dráhy, objevil se na jeho palubě problém s palivovým ventilem. Jeden svazek motorů je funkční, snažíme se nahodit zbývající tři. Pokročili jsme krok dopředu a rozvinuli solární panely. Až budeme mít na Dragonu funkční minimálně dva motorové svazky, začneme sérii manévrů, abychom se dostali ke stanici.
16:30 S Dragonem úspěšně na oběžné dráze a mířícím k zítřejšímu setkání se stanicí se loučíme a děkujeme za pozornost.
16:27 TV NASA reprízuje start s pohledy z různých kamer na kosmodromu.
16:25 Dragon tentokrát poprvé poletí nové zrychlené rendezvous se stanicí, které ho k ní dostane již necelý den po startu. Asi 2,5 hodiny po startu ho čeká
první urychlovací zážeh a posléze otevření dvířek GNC, ukrývající navigační senzory a záchytný bod pro staniční robotickou paži. Urychlovací zážehy má tentokrát
Dragon "nadupané" do prvních 18 hodin letu, ke stanici dorazí zítra dopoledne a tradiční zachycení robotickou paží jej čeká kolem 12:30 SEČ.
16:23 Máme potvrzenu separaci Dragonu od stupně rakety v čase 9:46 po startu, čekáme na rozevření solárních panelů.
16:19 Jsme bezpečně na orbitě! Motor druhého stupně byl vypnut 9 minut a 11 sekund po startu na dráze s apogeem ve výšce 340 km a perigeem 310 km a sklonem
51,6 stupně vůči rovníku.
16:17 Na záběrech TV NASA, přicházejících z kamery na plášti Falconu, je krásně vidět zapálený motor vrchního stupně.
16:15 3 Minuty a 52 vteřin po startu raketa odhodila aerodynamický kryt Dragonu ze svého vrcholku, už je mimo husté vrstvy atmosféry a hmotnost krytu
by byla přítěží.
16:13 Přesně tři minuty po startu došlo k postupnému vypnutí devíti motorů Merlin prvního stupně Falconu (nejdříve dva a za okamžik zbytek), o pět vteřin
později došlo k oddělení prvního stupně a za dalších 7 sekund se zažehnul vakuový motor druhého stupně, hořet bude šest minut a Dragon dopraví na orbit.
Falcon je 80 kilometrů vysoko a letí rychlostí Mach 10 (3,4 km/s).
16:12 Minutu a 25 sekund po startu nosič dosahuje maximálního aerodynamického namáhání, chvíli předtím dosáhl nadzvukové rychlosti. Devět motorů
prvního stupně dodává tah až 388 tun na úrovni hladiny moře, ve vyšších vrstvách atmosféry tah stoupá na 450 tun.
16:10 Start proběhl v pořádku, Falcon 9 s další lodí Dragon se zvedá z floridského pobřeží a míří k Mezinárodní kosmické stanici.
16:09 Zbývá poslední minuta. Řídící počítač Falconu je nyní přepínán do startovního módu. Během následující minuty nás čeká ještě test vychylování trysek
prvního stupně a tlakování palivových nádrží. A samozřejmě 3 vteřiny před startem zážeh motorů. Sledujme nyní nádhernou podívanou.
16:08 Dvě definitivní "GO", která jsme právě slyšeli, byla z úst letového ředitele SpaceX a bezpečnostního důstojníka amerického letectva, jež monitoruje
start (potvrzuje například, že v okolí kosmodromu je čistý vzdušný prostor nenarušený zmateným pilotem).
Znamenala samozřejmě, že Falcon s Dragonem nám za chvilku s ohlušujícím rachotem a oslepujícími plameny zmizí z dohledu.
16:07 Obslužné systémy startovací rampy právě ukončují doplňování odpařujícího se tekutého kyslíku do nádrží rakety.
16:05 Do startu zbývá pět minut, lidové označení pro krátkou chvilku. Raketa Falcon 9 právě následuje Dragonův vzor a začíná čerpat elektřinu ze svých
baterií.
16:04 Řídící počítač rakety Falcon podstupuje poslední nastavení pro jeho úkoly během letu na oběžnou dráhu.
16:02 T-8 minut, Dragon byl právě přepnut na energii z vlastních baterií. Pokud vše dopadne dobře, za nějakých 20 minut začne na orbitě baterie dobíjet
pomocí vlastních solárních panelů. Probíhá také chlazení motorů prvního stupně rakety.
16:00 Právě byl spuštěn zmiňovaný "terminal countdown", automatika finalizuje přípravy ke startu. T-10,5 minuty.
15:59 A máme tady oficiální povolení startu, všechna kritéria pro něj jsou v této chvíli splněna, jdeme na to!
15:55 Věci jdou do finále, za malou chvíli bychom z éteru TV NASA měli slyšet závěrečné hlasování "GO/NO-GO" z řídícího střediska startu na mysu Canaveral.
Pokud budou všichni pro, o pár minut později bude spuštěna fáze zvaná "terminal countdown", kdy počítače zahájí automatickou sekvenci posledních příprav rakety.
15:46 Asi všichni máme v paměti dramatický start rakety Falcon 9, když vynášela k ISS loď Dragon v říjnu. Asi 80 sekund po startu došlo náhle k vypnutí
jednoho z devíti motorů prvního stupně, motor předvedl záblesk a pád několika kousků trosek od rakety, ač k jeho destrukci údajně nedošlo. Počítač rakety poté
ztrátu tahu kompenzoval delším hořením ostatních motorů. Start Dragonu byl sice nakonec úspěšný, avšak satelit, jež byl vynášen spolu s Dragonem, se dostal na
naprosto nedostačující dráhu a nedlouho po startu zanikl v atmosféře.
Prezidentka SpaceX Gwynne Shotwellová na včerejší tiskovce navzdory ještě probíhajícímu vyšetřování prohlásila, že za drama mohlo selhání materiálu, ze kterého byl
vyroben kryt dotyčného motoru. Způsobil dekompresi ve spalovací komoře motoru a počítač rakety motor raději vypnul. Všechny motory, které budou užity dnes, byly na
základě říjnové nouzové situace pečlivě otestovány.
15:43 Počasí dává nadále GO, týmy SpaceX nehlásí žádné větší technické potíže.
15:40 Všechny pozemní sledovací stanice ohlásily, že jsou připraveny ke startu. Do vzletu v 16:10:13 SEČ zbývá půlhodina.
15:38 Po vztyčení rakety na startovací rampě začaly důležité přípravy ke startu jako tankování nádrží rakety. Falcon 9 létá na produkt s označením RP-1, jde o
vysoce pročištěný kerosin (letecká nafta), jako okysličovadlo se užívá tekutý kyslík o teplotě kolem -180 °C.
Tankování začalo 3 hodiny a 50 minut před startem a skončilo o 35 minut později. Tekutý kyslík je však průběžně doplňován až do posledních minut před startem, protože se
odpařuje a ve své plynné podobě tvoří páru, unikající z rakety na záběrech TV NASA.
15:35 Raketa i s lodí byly ve čtvrtek ráno místního času (SEČ - 6 hodin) převezeny na startovací rampu, raketa však u ní zůstala v horizontální poloze. NASA totiž
ještě včera dopravila na kosmodrom poslední položky nákladu jako vědecké vzorky či čerstvé jídlo, které bylo třeba na poslední chvíli naložit do Dragonu a zfinalizovat
seznam 848 kilogramů zásob, vědecké výbavy a náhradních dílů. Nakládání posledních věcí do lodi skončilo osm hodin před startem a technici následně raketu na
rampě vztyčili, aby mohli zahájit poslední přípravy.
15:31 Raketa Sokol 9 s lodí Drak na vrcholku se tyčí do výšky 48,1 metru nad základnu startovací rampy komplexu 40 mysu Canaveral, její průměr činí 3,6 metru.
Vývoj první rakety kompletně navržené ve 21. století trval čtyři a půl roku a stál skoro 300 milionů dolarů. Jméno Falcon raketě udělili tvůrci inspirovaní ságou
Star Wars, konkrétně lodí Millenium Falcon. Číslo 9, uzavírající název nosiče, pak odkazuje na devět motorů Merlin 1C pohánějících první stupeň.
15:30 Vysílání startu by nyní mělo začínat také na webu SpaceX, naladíte taktéž s pomocí odkazů ve spodní části přenosu.
15:26 Kolem 15:30 SpaceX zahájí poslední konfigurace nosiče pro start, na TV NASA nyní můžete sledovat interview se zástupkyní ředitele NASA Lori Garverovou.
15:22 Abychom zkompletovali informace o počasí: 10 procent z celku, představující šanci "NO-GO", tvoří možnost příliš silného přízemního větru a dále ještě možnost tvorby husté oblačnosti v souvislosti s frontálními systémy v okolí.
Předpověď slibuje svěží vítr o rychlosti 6 až 10 m/s foukající ze severozápadu (limitní rychlost větru pro start činí asi 15 m/s),
polojasné nebe s roztroušenou nízkou a střední oblačností, viditelnost kolem 10 km a relativně
nízkou teplotu (na místní poměry) kolem 15 °C.
15:18 T-52 minut. Informační servis meteorologů přinesl dobré zprávy: pravděpodobnost dobrých podmínek se nám vrátila na 90 procent, mraky, momentálně
viditelné na záběrech z kosmodromu, jsou středně vysoko a neporušují žádná kritéria. Počasí dává celkově GO.
15:07 V 15:10, hodinu před startem, by se měl ohlásit meteorolog vojenského letectva a poskytnout letovému řediteli SpaceX aktuální informace. Po technické stránce
je vše GO.
15:02 Neozbrojenému oku se na záběrech TV NASA jeví pozadí za raketou poměrně silně zatažené, žádný meteorologický limit však nyní není porušen.
15:00 Vítejte u našeho přenosu dnešního startu třetí lodi Dragon! Když naladíte TV NASA třeba z odkazu dole, uvidíte živé záběry rakety Falcon 9, trávící
floridské ráno na startovací rampě a do okolí vypouštějící proud plynného kyslíku, jež se přirozeně odpařuje z nádrží. Raketa je natankována (proces proběhl
normálně), nemusíme řešit žádné technické problémy a počasí dává na 80 procent GO.
Zdroje a odkazy:
|