Jak už napovídá název článku, toto téma se zde již jednou probíralo.
Stejnojmenný článek (samozřejmě bez posledního slova) jste si mohli přečíst
v říjnu 2010. Zaměřil se zejména na technické parametry obou strojů a jejich
historii. Tentokrát si povíme pár zajímavostí o samotných letech a přidáme
informace o tom, jaký osud čeká letadlové nosiče po jejich odchodu "do důchodu".
Letadlové nosiče raketoplánů (anglicky Shuttle Carrier Aircraft, zkráceně
SCA) uskutečnily celkem více než sto misí s raketoplány na hřbetě. Pokud budeme
počítat i všechna mezipřistání jako samostatné lety, dostaneme se téměř k číslu
tři sta. Získat spolehlivý seznam všech těchto letů je docela problematická
záležitost. Na internetu se sice dá nalézt několik tabulek, většinou však nejsou
úplné, někdy si navzájem dokonce částečně odporují. Údaje, použité v tomto
článku, byly získány kombinací několika zdrojů a poměrně složitým ověřováním.
Vznikla tak tabulka, kterou si můžete prohlédnout zde.
Poprvé se letadlový nosič s raketoplánem setkal na Edwardsově letecké základně
začátkem roku 1977, kdy byly oba jedinými stroji svého typu. Z budoucí letky
raketoplánů byl v té době hotový pouze zkušební prototyp Enterprise
a letadlový nosič byl také jen jeden. Jednalo se o letoun s označením N905NA,
což byl původně klasický dopravní Boeing 747-100. Než však mohl přenášet
raketoplány, prošel řadou speciálních úprav.
Poté, co technici usadili Enterprise na nosič a zkontrolovali, zda je vše v
pořádku, mohly se začít provádět první zkoušky programu ALT (Approach
and Landing Tests - Testy přiblížení a přistání). Jednalo se o tzv. taxi
testy neboli zkoušky pojezdu. Uskutečnily se celkem tři, všechny 15. února 1977
a Boeing s raketoplánem během nich pouze jezdil po ranveji a postupně
zrychloval. Při poslední jízdě dosáhl nejvyšší rychlosti 253 km/h.
Protože zkoušky dopadly dobře, mohlo o tři dny později dojít k další významné
události. V pátek 18. února 1977 se raketoplán Enterprise na hřbetě svého nosiče
poprvé vydal do
oblak. Společný let trval 2 hodiny 5 minut, maximální dosažená nadmořská
výška byla 4 880 metrů a rychlost 460 km/h. Raketoplán byl zatím prázdný,
prověřovaly se jeho systémy a chování během letu. Během následujících dní se
uskutečnily ještě čtyři další podobné lety. Teprve po jejich důkladném
vyhodnocení se přistoupilo k další fázi - letům, při kterých byla na palubě
Enterprise posádka. Pro program ALT byly sestaveny dvě, každá měla pouhé dva
členy. Jednu tvořili Fred
Wallace Haise mladší a Charles
Gordon Fullerton, druhou Joseph
Henry Engle a Richard
Harrison Truly. První let, kdy měl raketoplán na palubě posádku, proběhl 18. června 1977, později se uskutečnily dva další.
Hlavním úkolem programu ALT bylo zjistit, zda je raketoplán vůbec schopen
samostatného letu a přistání. Brzy proto přišel na řadu poslední krok - oddělení
raketoplánu Enterprise od nosiče za letu a jeho samostatné přistání. Poprvé se
tato akce uskutečnila 12. srpna 1977. Letadlový nosič vystoupal do výšky 7 346 metrů a raketoplán se od něj odpoutal v 8:48 místního času při rychlosti 499 km/h.
Doplachtil nad Edwardsovu leteckou základnu, kde přistál po 5 minutách a 21 sekundách na dráze č. 17. V září a říjnu téhož roku se odehrály ještě čtyři
takové lety. Prototyp Enterprise se díky tomu stal jediným raketoplánem, který
si vyzkoušel "start" z jiného letounu. V listopadu 1977 proběhly čtyři
transportní zkoušky a v březnu následujícího roku nosič dopravil Enterprise k
dalším testům do Marshalova střediska kosmických letů (Marshall Space Flight
Center, MSFC)
v městě Huntsville, stát Alabama.
Téměř přesně po roce na scénu
vstoupil druhý vyrobený raketoplán - Columbia.
Stroj, jemuž bylo dopřáno jako prvnímu raketoplánu v historii dosáhnout oběžné
dráhy Země. První let na letadlovém nosiči uskutečnil 9. března 1979 a jednalo
se pouze o zkoušku, jak se bude při této operaci chovat. Protože se při ní
objevily značné problémy s dlaždicemi tepelné ochrany, které z něj odpadávaly,
musel do opravy. V následujících dnech více než stovka pracovníků demontovala
vadné dlaždice a znova je připevňovala. Až 20. března ráno mohla Columbia
uskutečnit další zkušební let. Ten již proběhl bez závad a ještě ten samý den
odpoledne se nosič s raketoplánem vydal do KSC, kam dorazil
o čtyři dny později. V dubnu přilétl do KSC i raketoplán Enterprise, aby v
některých případech "zaskočil" za Columbii. Ta totiž nebyla zcela hotová a
probíhaly na ní některé dokončovací práce. Další stěhování proběhlo v srpnu
1979, kdy technici opět naložili Enterprise na nosič a oba stroje se společně
vydaly na Edwardsovu leteckou základnu.
Protože let raketoplánu do kosmu se kvůli různým problémům neustále posouval, po
zbytek roku 1979 ani následující rok se žádný jeho letecký přesun neuskutečnil.
První
výprava raketoplánu do vesmíru proběhla ve dnech 12. až 14. dubna 1981 a
skončila přistáním na Edwardsově letecké základně. Nyní konečně mohl letadlový
nosič vykonat práci, na kterou byl primárně určen - dopravit Columbii z místa
přistání zpět do Kennedyho vesmírného střediska, odkud se mohla znova vydat do
vesmíru. První tento transport proběhl ve dnech 27. a 28. dubna 1981. Stejnou
cestou putovala Columbia i po druhé vesmírné misi v listopadu 1981.
Unikátní byla třetí výprava Columbie na oběžnou dráhu, uskutečněná v březnu
1982. Tehdy poprvé a zároveň naposledy přistál raketoplán na záložním letišti
Northrup Strip v oblasti vojenské střelnice White
Sands. NASA musela do této
lokality urychleně nechat přepravit velké množství techniky, zajišťující servis
Columbie po přistání. Jednou z těchto věcí bylo speciální spojovací zařízení
nazvané Orbiter Lifting Frame (OLF).
Jednalo se o konstrukci, která sloužila k montáži raketoplánu na letadlový
nosič. Na EAFB a v KSC byly podobné konstrukce, nazývané Mate-Demate Device (MDD).
Ve White Sands však nic podobného nebylo a právě pro takové případy bylo určeno
zařízení OLF, které bylo vlastně skládací obdobou MDD. Největším rozdílem bylo
to, že se dalo rozebrat a pomocí dvou nákladních letadel Lockheed C-5 Galaxy přepravit na libovolné místo. Montáž OLF se podařila a s jeho
pomocí se raketoplán usadil na horní část letadlového nosiče, takže 6. dubna
1982 se mohly oba letouny vydat na cestu. Ještě ten samý den v pořádku dosedly
na letišti v KSC.
Od té doby letadlový nosič pravidelně převážel Columbii, později i další
raketoplány, po jejich návratu z kosmu zpět do KSC. Cestou vždy uskutečnil jedno
až tři mezipřistání. Nemá smysl vypisovat všechny lety, zaměříme se jen na ty,
které byly něčím neobvyklé. Například roku 1982 se flotila amerických
raketoplánů rozrostla o další přírůstek, nesoucí jméno Challenger.
Doručení stroje z EAFB do KSC proběhlo ve dnech 4. a 5. července 1982 jak jinak,
než na hřbetě letadlového nosiče.
Nejdelší výlet uskutečnil letadlový
nosič s raketoplánem Enterprise na jaře 1983. Byl rekordní, co se týče celkové
délky trvání, počtu mezipřistání i uletěné vzdálenosti. Nebudeme-li počítat
kosmický prostor, byl to navíc jediný let raketoplánu mimo území USA. Američané
tehdy chtěli ukázat Enterprise na Pařížském aerosalonu (Salon
International de l’Aéronautique et de l’Espace), což je jedna z největších
mezinárodních leteckých přehlídek. Výprava začala na Edwardsově letecké základně
16. května 1983 a zpět na stejné místo se nosič s Enterprise vrátil až 13. června. Celá akce tak trvala bezmála měsíc, přesněji 28 dní. Let do Paříže a
zpět byl pochopitelně rozdělen na více kratších úseků, mimo jiné kvůli
doplňování paliva. Dvojice letounů uskutečnila celkem 21 zastávek, během kterých
kromě Francie navštívila například Kanadu, Island, Anglii či tehdejší Západní
Německo.
Ve stejný rok byl dokončen další raketoplán - Discovery
- a letadlový nosič jej ve dnech 6. až 9. listopadu 1983 doručil z EAFB do KSC.
Nedlouho poté, 26. až 27. ledna 1984, dopravil letadlový nosič Columbii do Palmdale
v Kalifornii, kde sídlil výrobce orbiteru, firma Rockwell
International. Raketoplán zde v následujících měsících prošel velkým
množstvím úprav. Ještě před tím, než byl opět schopen se vydat na oběžnou dráhu,
čekal letadlový nosič další speciální let. V New
Orleans se konala Světová výstava (1984 Louisiana World Exposition), a jedním z exponátů se stal prototyp
raketoplánu Enterprise. Letadlový nosič se s ním vydal na cestu 22. března 1984
a po několika zastávkách přistál 29. března v městě Mobile.
Zde se raketoplán oddělil a po naložení na nákladní člun odplul do
New Orleans, kde pobyl až do listopadu. Letadlový nosič mezitím nezahálel, ale
odnesl raketoplány Challenger a Discovery po ukončení jejich kosmických výprav z
Edwardsovy letecké základny do Kennedyho vesmírného střediska. Teprve poté se
vrátil na letiště v Mobile a raketoplán Enterprise, jenž mezitím připlul zpět z
New Orleansu, dopravil na Vandenbergovu leteckou základnu (Vandenberg Air Force
Base, VAFB).
Zde na Enterprise čekala řada testů, protože podle tehdejších plánů se měla VAFB
stát druhým místem, odkud se budou tyto stroje vydávat na své vesmírné mise.
Nakonec však z toho sešlo a všechny starty raketoplánů se uskutečnily z KSC.
Dalším členem rodiny raketoplánů se stal Atlantis,
jehož první letecký transport se uskutečnil 12. a 13. dubna 1985 z EAFB do KSC.
Koncem května opustil raketoplán Enterprise VAFB a na nosiči se vrátil na EAFB.
Nedlouho poté v mateřské firmě Rockwell International dokončili rozsáhlé úpravy
Columbie, a tak měl letadlový nosič další úkol. Přeletěl do Palmdale, kde mu
naložili tento raketoplán na záda a 14. července 1985 jej přenesl do KSC.
Další dva zajímavé přesuny se týkaly Enterprise. Tento nejstarší exemplář
raketoplánu se nejprve na zádech letadlového nosiče 20. září 1985 přesunul do
Kennedyho vesmírného střediska. Zde zůstal necelé dva měsíce a poté jej čekal
poslední transport na velmi dlouhou dobu. Vykonal jej 18. listopadu 1985 a cílem
bylo Národní muzeum letectví a kosmonautiky (National Air and Space Museum, NASM) ve
Washingtonu. Vedení NASA totiž rozhodlo, že tento stroj již nebude potřebovat, a
předalo jej proto do muzea. Zde prošel nezbytnými restauračními pracemi a
později byl vystaven v nově postaveném Udvar-Hazyho středisku (Steven F.
Udvar-Hazy Center).
Roku 1988 zakoupila NASA druhý Boeing 747, který nechala přestavět na letadlový nosič raketoplánů. Jednalo se o
variantu 100SR, původně určenou pro vnitrostátní dopravu mezi velkými městy, což
naznačovala i písmena SR. Ta jsou zkratkou slov Short Range, česky krátký dosah.
Letoun musel prodělat řadu úprav a teprve poté, v listopadu 1990, byl předán
NASA. Létal s označením N911NA.
Prvním úkolem "devětsetjedenáctky" byl převoz nejnovějšího a zároveň posledního
vyrobeného raketoplánu Endeavour
z výrobního závodu v Palmdale do KCS, který proběhl 3. až 7. května 1991.
Jak raketoplány stárly, musely čas od času projít procesem nazývaným v
angličtině Orbiter Maintenance Down Period (OMDP), což byla vlastně generální
oprava. Columbia a Discovery absolvovaly OMDP 3x, Atlantis a Endeavour 2x. Tři
opravy proběhly přímo v Kennedyho vesmírném středisku, k ostatním se musely
raketoplány dopravit do výrobního závodu v Palmdale. První letecký transport za
účelem OMDP uskutečnil letadlový nosič N911NA s Columbií na hřbetu 10. až 13. srpna 1991. Celkově se kvůli OMDP uskutečnilo 14 letů z KSC do Palmdale a v
opačném směru. Poslední z nich proběhl od 1. do 5. března 2001, uskutečnil jej
nosič N905NA a shodou okolností se opět týkal Columbie.
Ještě před tím se ale odehrál nejdramatičtější let letadlového nosiče s
raketoplánem. Začal nedlouho poté, co raketoplán Atlantis 31. března 1996
přistál na Edwardsově letecké základně po vesmírné misi STS-76.
Několik dalších dní probíhaly přípravné práce, aby mohl odletět na zádech nosiče
N905NA do KSC. Vše bylo hotovo 6. dubna a oba spojené stroje se vydaly na cestu.
Asi po pěti minutách letu začaly pilotům přístroje ukazovat požár na motoru
číslo 3 (pravý vnitřní motor). Museli jej odstavit a zastříkat hasící pěnou.
Poté se vrátili zpět na EAFB a provedli úspěšné nouzové přistání. Motor byl po
prohlídce vyměněn za jiný a 11. dubna se letadlový nosič s raketoplánem odlepil
od země podruhé. Tentokrát již šlo vše dobře a druhý den bezpečně dorazil do
Kennedyho vesmírného střediska.
Letadlový nosič N911NA absolvoval poslední let s raketoplánem ve dnech 20. a 21. září 2009. Zároveň se jednalo o úplně poslední přelet z EAFB do KSC. Na hřbetě
měl raketoplán Discovery, který se právě vrátil z mise STS-128.
Následujících sedm kosmických výprav přistálo na letišti přímo v KSC, takže u
nich žádný letecký transport nebyl zapotřebí.
Program Space Shuttle skončil letem STS-135,
který vykonal raketoplán Atlantis 8. až 21. července 2011. Už dříve vedení NASA
rozhodlo, že velké množství artefaktů, souvisejících s tímto programem, poskytne
vybraným institucím a týkalo se to i raketoplánů Discovery a Endeavour. Rozběhla
se proto řada akcí, které byly popsány v článcích Velké
stěhování, Endeavour
v ulicích velkoměsta a Smolný
rok pro raketoplán Enterprise. Během těchto přesunů se uskutečnily poslední
tři lety letadlového nosiče N905NA s raketoplánem na zádech.
První z nich se odehrál 17. dubna
2012 a týkal se raketoplánu Discovery. Nosič jej odnesl z KSC na Dullesovo
mezinárodní letiště (Dulles International
Airport) u Washingtonu, v jehož těsné blízkosti se nachází Udvar-Hazyho
středisko. Vzpomínáte, kde už jste o něm slyšeli? Ano, v něm skončil prototyp
raketoplánu Enterprise. Nyní musel své místo v expozici opustit, protože jej
nahradil jeho mladší kolega. Nejprve se ale oba stroje zúčastnily slavnostního
obřadu,
během kterého byly vystaveny tak blízko sebe, že se téměř dotýkaly
svými předními částmi. Po tomto "střídání stráží" čekal Enterprise letecký
přesun, který proběhl 27. dubna a skončil na letišti Johna F. Kennedyho v
New Yorku. Odtud se raketoplán po souši a vodní hladině
dostal až ke svému novému domovu, kterým se stalo Námořní, letecké a kosmické
muzeum Intrepid (Intrepid Sea, Air
& Space Museum), umístěné na palubě letadlové lodě. Zajímavostí je, že
mezi tímto a předchozím leteckým transportem Enterprise uplynulo více než 26 let.
Definitivně poslední let raketoplánu na hřbetě nosiče se odehrál ve dnech 19. až 21. září 2012. Začal v Kennedyho vesmírném středisku a skončil na mezinárodním
letišti Los Angeles. Přepravovaným raketoplánem byl Endeavour, který se stěhoval
do Kalifornského vědeckého střediska (California Science Center). Z
letiště do něj putoval za velkého zájmu veřejnosti přímo ulicemi
Los Angeles.
Po jakých trasách létaly letadlové nosiče s raketoplány nejčastěji? Celkem
očekávaně se na prvním místě umístily přelety z Edwardsovy letecké základny do
Kennedyho vesmírného střediska, kterých se uskutečnilo dohromady šedesát. V 54 případech se jednalo o přepravu raketoplánu po ukončení jeho kosmické mise.
Druhou příčku obsadily lety, které začínaly i končily na EAFB. Těch bylo dvacet,
z toho sedmnáct uskutečnil prototyp Enterprise během programu ALT. Osm přeletů
proběhlo z Palmdale do KSC, o jeden méně jich bylo v opačném směru. Rozdíl
způsobil raketoplán Endeavour, který byl po svém dokončení letecky přepraven do
KSC nikoli z EAFB jako jeho starší "sourozenci", ale přímo z Palmdale. Všechny
další trasy absolvovaly raketoplány na nosičích jen jednou či dvakrát.
Celkové počty letů podle jednotlivých raketoplánů a letadlových nosičů
Raketoplán |
Letadlový nosič |
CELKEM |
N905NA |
N911NA |
Enterprise |
62 |
0 |
62 |
Columbia |
60 |
7 |
67 |
Challenger |
20 |
0 |
20 |
Discovery |
38 |
14 |
52 |
Atlantis |
35 |
22 |
57 |
Endeavour |
12 |
24 |
36 |
CELKEM |
227 |
67 |
294 |
Podle dřívějších předpokladů měly oba letadlové nosiče skončit na Edwardsově
letecké základně, kde by sloužily jako zdroj náhradních dílů pro experiment SOFIA.
Pod touto zkratkou se ukrývá Stratosférická observatoř pro infračervenou
astronomii (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy), což je speciálně
upravený Boeing 747SP, na jehož palubě je namontován infračervený dalekohled o
průměru 2,7 metru.
Nakonec ale minimálně staršímu letadlovému nosiči (N905NA) se podařilo tomuto
smutnému osudu uniknout. Získalo jej Vesmírné středisko Houston (Space Center Houston), které jej plánuje od
února 2015 vystavovat jako exponát ve svém návštěvnickém centru. Letoun proto
přiletěl na letiště Ellington, kde byl částečně
rozebrán. Jeho další cesta totiž vedla po zemi a ulicemi Houstonu by v celku
neprojel. Po pečlivé přípravě se části letadlového nosiče, naložené na čtyři
samohybné přívěsy a tři tahače s návěsy, daly do pohybu 28. dubna 2014. Konvoj
měl celkovou délku přes 300 metrů a jel průměrně rychlostí 4,8 km za hodinu.
Pohyboval se hlavně během nocí a do cíle, vzdáleného 12,9 km, dorazil 30. dubna.
V následujícím období technici letoun opět smontovali do původní podoby.
Letadlový nosič ale nebude stát v
návštěvnickém centru osamocený. Vzpomínáte si na maketu raketoplánu Explorer
(Průzkumník), která byla vystavená v Návštěvnickém centru Kennedyho
vesmírného střediska? Ta se během "velkého
stěhování" přemístila také do Houstonu a prošla zde důkladnou renovací. Byly
opraveny poškozené části a její vzhled byl upraven, aby více odpovídal
skutečnému raketoplánu. V červenci 2013 byla vyhlášena soutěž o nové jméno
makety, do které přišlo více než 10 000 odpovědí. Nakonec z nich byl vybrán
návrh, se kterým jako první přišel Timothy Judd a 5. října 2013 byla slavnostně
pokřtěna názvem Independence
(Nezávislost).
Ve čtvrtek 14. srpna 2014 se oba stroje setkaly během další slavnosti.
Independence přijela do blízkosti letadlového nosiče na nízkém podvalníku, ze
kterého ji zvedl mohutný jeřáb o výšce 74 metrů a opatrně ji usadil
na vrchol Boeingu. Celá akce, během které musel jeřáb přesně manipulovat s
nákladem o hmotnosti přes 72,5 tuny, trvala asi půl hodiny. Spojením obou strojů
byl učiněn další krok k dokončení nové expozice. Z boku má být ještě postavena
konstrukce,
díky níž si návštěvníci budou moci prohlédnout letoun i maketu raketoplánu nejen
zvenku, ale dostanou se i do jejich vnitřních prostor.
A co druhý exemplář letadlového nosiče, N911NA? Ten byl nějakou dobu umístěn na
letišti v Palmdale, nejprve v zázemí, skryt před očima veřejnosti. To se změnilo
12. září 2014, kdy absolvoval krátký, jen 1,2 km dlouhý přesun.
Díky němu se stal součástí výstavy letadel pod širým nebem nazvané Joe Davies Heritage Airpark. Ta
zahrnuje více než dvě desítky letounů a dalších artefaktů, spojených s
letectvím. Letadlový nosič zaujal místo na západní straně výstavy, po boku
strategického bombardéru Boeing B-52D
"Stratofortress" (Stratosférická pevnost). Letoun je možné si prohlédnout
jen zvenku, ale do budoucna se uvažuje i o zpřístupnění vnitřních prostor. Stále
však zůstává ve vlastnictví NASA a na výstavu je pouze zapůjčen. Proto jeho
budoucí osud není úplně jistý. Doufejme, že zůstane zachován jako exponát a bude
návštěvníkům připomínat jednu ze zajímavostí programu Space Shuttle.
Vybrané zdroje:
Další zajímavosti o programu Space Shuttle
Převzato: Hvězdárna a planetárium Plzeň, novinky na Facebooku
|