| | Kongresove centrum | teplota | V Kongresovem palaci v Granade (snimek) zahajil dnes 13.9. 2004 jednani JENAM 2004. Registrovalo se 450 ucastniku ze 30 zemi (alespon tak se zatim pocty jevi), pocasi venku ve 14:22 SELC bylo opravdu horke (viz snimek) a tak vyuzivam poledni prestavku na soupis prvnich zazitku a postrehu. Uvodni dve spolecne prednasky probehly po oficialnim zahajeni predsedou A.Alberdim. Bruce Emelgreen rekapituloval poznatky o komplexech formujicich se hvezd v galaxiich a Francisco Najarro referoval o velmi hmotnych hvezdach v centru nasi Galaxie. Ucastnici se pak rozdelili do jednotlivych sekci a ja zamiril do sekce venovane vyuce astronomie. Zde zahajil prof. Jay M. Pasachoff (snimek), predseda 46. komise IAU rekapitulaci soucasneho stavu vzdelavani v astronomii s poukazem i na sve dalsi aktivity. Co mne potesilo, bylo to,ze se zminil i o pripravovanem setkani IAU v Praze a tak jsem mu mohl predat i letacek (diky Pavle), ktery uz mame v teto souvislosti k disposici, a to pro zmenu potesilo jeho. U teseni jsme zustali, do Prahy se tesi a ptal se i na seminar venovany prof. Z.Kopalovi, bylo videt, ze se zajima o deni i mimo USA.Dalsi vystoupeni mela dr.Amelia Ortiz Gil z univerzity ve Valencii. Informovala nas o projektu Nebe ve tride pro zaky zakladnich a strednich skol (vek 10-18 let)- za pul roku se zapojilo 1100 zaku a studentu. Tise muzeme obdivovat pomucky, pristup k handicapovanym detem a hlavne podporu od mistni samospravy i vladnich a nevladnich organizaci. Druhym projektem je TROBAR (robotizovany dalekohled o prum. 60 cm) s pristupem pres internet, ktery buduji v horach nedaleko Valencie (CAAT Alto Turia)a naznacila pripravu dalsiho s dvojnasobnym prumerem. Posledni vystoupeni pred obedem a prohlidkou postru mela Maria Anguita z Astrofyzikalni univerzity na Kanarech. Popsala projekt Cosmoeduca, kde se zamerila na vyuku historie kosmologie. Spolecnym rysem vystoupeni byla otazka, kolik informaci je z astronomie pro dnesni studenty jeste unosnych, zda plati ze mene je vice a nebo mene je mene! Ma postacit je zvladnuti zakladnich informaci a nebo se ma pridat a jit do hlubsich oblasti? Jak pak ucit o cernych dirach, kvasarech ci relativite? Klasickym problem je rovnez vzdelani ucitelu, podpora materialni je pri tom ve Spanelsku neuveritelna - napr. C 8" do skol jako zakladni dalekohled, s tim se asi tezko smirim. Vsude je videt vazba na mezinarodni aktivity ESO a ESA, ta chybejici ceska vlajecka je proste smutnym faktem (snimek) ac se situace u nas (vice mene) zlepsuje a vymena odborniku ci studentu funguje / zde necht laskavy ctenar posoudi sam, ve srovnani s jinymi podobnymi zememi mame velke rezervy - ale to necht proberou jini.Na vystavenych postrech je videt napr. aktivity v oblasti robotizovanych dalekohledu, podle jejich cetnosti bych rekl, ze tento trend je hodne silny. Dale jsou zde videt zarne priklady mezinarodni spoluprace - vyuziti pozorovacich dat z velkych dalekohledu Severni i Jizni evropske observatore a sily rovnez hlas ruskych a ukrajinskych astronomu / jejich vystoupeni teprve probehnou. Pomalu konci obedova siesta a proto vyrazim zaujmout misto na dalsi prednasky. (pokracovani vecer ci rano 14.9.) Ivo Micek Tato reportaz vznikla diky podpore CAS a AV CR, podekovani patri i memu zamestnavateli a hlavne rodine. |