Česká astronomická společnost

Záznam online přenosu startu sondy MAVEN 2013.11.18 18:07

Zážeh motoru prvního stupně Atlasu čtyři sekundy před startem Foto: NASANa jedné z mnoha ramp mysu Canaveral na břehu Atlantiku stála v pondělí 18. listopadu 2013 natankovaná a připravená raketa, připravená započít svým startem misi nové generace k Marsu, vysněnou vědci již před lety.
Start proběhnul v 19:28 SEČ, na počátku dvouhodinového startovacího okna. Náš přenos začal v 18:30.

Záznam startu (NASA):

20:28 Tímto ukončujeme dnešní přenos a děkujeme za pozornost!

20:26 Dle dnešního letového ředitele šel let rakety Atlas 5 velmi hladce a bezvadně, všechny důležité manévry proběhly v plánovaném čase. Separace MAVENu taktéž vypadala dobře a nyní je to na sondě.

20:24 Nyní bude s MAVENem trošku ticho po pěšině, k Marsu má totiž dorazit až v září 2014. Ale pak to bude stát za to!

Na plakátku k dnešnímu startu vidíme finální podobu MAVENu se solárními panely Foto: Spaceflightnow.com20:22 MAVEN během následující asi hodiny rozvine solární panely, namíří je ke Slunci. Nyní pošle pozemní stanici v Austrálii depeši, že je vše OK.

20:21 Řídící středisko rozezněl aplaus.

20:20 Padesát dva minut po startu byla sonda MAVEN vypuštěna horním stupněm Atlasu k samostatnému letu. Start je hotov, bravo!

20:15 Než bude MAVEN uvolněn k samostatnému letu, musí se letoví kontroloři ujistit, že je vše připraveno. Vše jde nadále dobře.

20:14 V čase 46 minut a 52 sekund po startu došlo nad Indickým oceánem k definitivnímu vypnutí druhého stupně Atlasu! MAVEN je na hyperbolické únikové dráze směr Mars!

20:13 Zážeh probíhá dle plánu.

MAVEN opouští zemskou orbitu Foto: TV NASA20:09 Motor Kentaur horního stupně Atlasu opět hoří, zapálen byl 41 minut a 23 sekund po startu, a uděluje sondě MAVEN rychlost přes 11 km/s, aby unikla z gravitačního pole Země.
Soulodí právě minulo Madagaskar.

20:04 Kentaur manévruje do orientace pro druhý zážeh motoru.

19:58 Kentaur a MAVEN dosahují setrvačností břehů Afriky, vše na palubě funguje dobře.

Dráha první fáze mise MAVEN nad Zemí Foto: Spaceflightnow.com19:53 Kentaur s MAVENem dosáhly na půl hodiny parkovací dráhy kolem Země velmi podobnou té plánované (apogeum 315 a perigeum 161 km).

19:49 TV NASA zalepuje čas do dalšího zážehu rakety (ve 20:09) reprízami startu z různých kamer v okolí kosmodromu. MAVEN s horním stupněm Kentaur rakety Atlas 5 letí setrvačností okolo Země. Zůstaňte s námi!

19:45 Dnešní start má skončit 52 minut po vypuštění rakety separací MAVENu od horního stupně nosiče již na dráze k Marsu.

19:42 Motor se vypnul v plánovaném čase, vše vypadá nadále dobře.

19:41 V čase T+13 minut a 47 sekund po odpoutání nosiče od startovací rampy byl vypnut motor horního stupně, MAVEN dosáhl plánované parkovací oběžné dráhy kolem Země. Ještě se ale máme na co těšit: za necelých 28 minut bude motor Kentaur zažehnut znova a poletí se k Marsu!

Dráha sondy nad Atlantik Foto: TV NASA19:40 Motor horního stupně hoří velmi hladce, soulodí rovnoměrně zrychluje.

19:37 ULA hlásí menší rušení příjmu telemetrických dat z plavidla ale vše dle nich jde bezvadně.

MAVEN poháněný druhým stupněm do vesmíru Foto: TV NASA19:35 Sonda je vynášena horním stupněm Atlasu na parkovací orbit, vše vypadá dobře.

19:32 Čtyři minuty a 25 vteřin po startu, krátce po zážehu horního stupně, je odhozen aerodynamický kryt MAVENu. Soulodí již letí v méně hustém prostředí, takže jej není třeba a jeho hmotnost by byla přítěží.

19:32 Čtyři minuty a jednu vteřinu po startu má splněn svůj pohonný úkol motor spodního stupně Atlasu poté, co zkonzumoval palivové zásoby prvního stupně ve formě letecké nafty a tekutého kyslíku. O šest vteřin později od rakety odpadává a za dalších 10 sekund se zapaluje motor Kentaur RL10 horního stupně. Motor spaluje tekutý vodík a kyslík a zážeh vynese MAVEN a horní stupeň Atlasu na parkovací oběžnou dráhu.

19:29 Minutu a půl po startu prochází raketa kritickou fází letu - největším aerodynamickým namáháním. Je na to ale stavěná, MAVEN je chráněn mohutným krytem a soulodí již opouští husté vrstvy zemské atmosféry.

START! Foto: TV NASA19:28 Start se povedl, 337tunový Atlas s MAVENem úspěšně opustily pevnou zemi! Šestnáct vteřin po startu, když už je mimo pozemní infrastrukturu, raketa zahajuje rotační manévr, díky kterému nabere ten správný směr a trajektorii vstříc východnímu horizontu. Start východním směrem poskytuje raketám energii navíc od zemské rotace.

19:27 Nyní se už nebudeme zdržovat dalším psaním - před námi je vzlet rakety, takže přepněte na TV NASA, pohodlně se usaďte a uchovejte si tento okamžik v paměti na dobu, kdy bude MAVEN posílat od Marsu neskutečné vědecké objevy.
Čtyři sekundy před startem dojde k zážehu ruského motoru RD-180, jenž pohání spodní stupeň Atlasu, a když počítač uzná chod motoru jako správný, MAVEN se vydá na první část letu k Marsu.

19:23 Atlas běží na vlastní baterky.

19:22 Společnost ULA, provozující raketu Atlas 5, potvrdila souhlas se startem! Jdeme na to.

19:22 Atlas 5 není žádným nováčkem ve vynášení meziplanetárních sond. Už úspěšně vypustil rovery Curiosity, Spirit s Opportunity k Marsu, New Horizons k Plutu, Juno k Jupiteru či LRO k Měsíci.

19:19 MAVEN přepnut na vlastní baterie.

19:16 Tým NASA souhlasí se startem.

Řídící středisko startu na mysu Canaveral Foto: TV NASA19:15 Všechny nádrže natankovány na letovou hladinu!

19:14 Oficiální countdown stojí v čase T-4 minuty, přestávka potrvá deset minut a bude obsahovat poslední hlasování GO/NO-GO ke startu.

19:10 Abychom si přiblížili cíle mise, můžeme pro zjednodušení říci, že Mars byl kdysi planetou mnohem více podobnou naší Zemi a měl vhodné podmínky pro vznik života. Jenže postupem času se změnil na vymrzlou poušť s řídkou a toxickou atmosférou a malým magnetickým polem. MAVEN má studiem atmosféry Marsu přinést další dílky mozaiky proč a jak zde došlo k takové degradaci planety. Informace MAVENu mohou být naprosto klíčové pro lidstvo, kdyby jednou něco podobného mělo postihnout i Zemi.

19:08 Nejnovější meteorologický brífink říká, že počasí je nyní GO a má takto setrvat i v čase startu. Počasí se naopak zhorší během toho dnešního dvouhodinového startovacího okna, do oblasti se nasune hustá oblačnost.

19:06 Technická potíž na raketě se definitivně týká převodníku energie na tlakovacím systému horního stupně, máme GO i navzdory této záležitosti.

19:02 Mise MAVEN bude možná trošku zklamáním pro příznivce napínavých manévrů, protože se neuskuteční žádné přistání na Marsu ve stylu "7 minut hrůzy" při misi Curiosity. MAVEN je orbiter (čili jeho cílem je oběžná dráha kolem Marsu) a jedná se o první misi NASA pro studium marťanské atmosféry. MAVEN bude sledovat únik plynu z horních vrstev atmosféry Marsu a pokusí se určit, jakou roli toto hraje v dlouhodobých změnách klimatu a proč se Mars během minulosti tak ochladil a vysušil, čímž zřejmě zabil možný život na svém povrchu.
Dodejme, že díky nadcházejícímu přiblížení Marsu k Zemi (opozice se Sluncem) v příštím roce potrvá let MAVENu do cíle jen 10 měsíců. Startovací okno ze Země k Marsu je otevřeno do 10. prosince.

18:59 Přípravy pokračují, malý problém s palivovými ventily rakety nevypadá, že by ohrozil úspěšný start. Počasí dává teď zelenou.

18:50 Aktuální pohled na raketu na TV NASA odhaluje v pozadí hustou a zlověstnou hradbu mračen. Dnes je to opravdu napínavé.

Raketa Atlas 5 s družicí MAVEN opouští montážní halu Foto: Spaceflightnow.com18:46 Definitivní GO k dnešnímu startu dali manažeři NASA a kontraktorských firem v pátek. V sobotu ráno následoval převoz rakety s družicí z montážní haly ve vertikální poloze na půl kilometru vzdálenou startovací rampu komplexu 41 na mysu Canaveral. V neděli si NASA naordinovala den předstartovního volna a dnes ve 12:28, přesně sedm hodin před startem, se rozběhly finální přípravy včetně aktivací systémů rakety, jejich posledních příprav a testů a počínaje 17:20 tankování nádrží rakety.

18:45 Pokračuje testování a příprava rakety, bez potíží na straně nosiče. Lodě pobřežní hlídky kontrolují vyklizenost okolního oceánu. Počasí je nestálé.

18:42 Předpověď počasí na dnešek od vojenského letectva říká, že pondělní start mise MAVEN má šanci 60 procent. Předpověď počítá s roztříštěnou či úplnou oblačnou pokrývkou nebe ve výškách 750, 3000 a 7300 metrů plus s možnými dešťovými přeháňkami. Vítr bude foukat z jihozápadu a bude mít rychlost 5 až 8 m/s. Teplota vzduchu má dosahovat kolem 25 °C. Hlavní obavy na pondělí mají meteorologové z husté a kupovité oblačnosti a z nestálého počasí.
Jestli dodje k odkladu startu, tak kartami zamíchá studená fronta, která má přinést bouře, silný vítr a úterní 40procentní a středeční 30procentní možnost letět.

18:40 Počasí dává již teď zelenou na všech frontách, technici testují sebedestrukční systém Atlasu, kdyby se náhodou při startu vymkl kontrole.

18:36 Meteorologové hlásí, že nyní máme NO-GO pro start. Starosti jim dělá elektrické pole okolního vzduchu, díky němuž by mohla raketa při startu vyprodukovat blesk. Uvidíme, do startu je ještě čas.

18:33 Raketa Atlas 5 společnosti United Launch Alliance (forma trhu s nosnou kapacitou, na němž si NASA zaplatila vypuštění sondy) bude dnes dvoustupňová v konfiguraci 401 (kryt nákladu o průměru čtyři metry, žádné pomocné motory na tuhé palivo). Bude použit běžný dolní stupeň s ruským motorem RD-180 se dvěma tryskami na kerosin (letecké palivo z ropy) a kryogenní tekutý kyslík plus horní stupeň Kentaur s motorem na tekutý vodík a tekutý kyslík, oba kryogenní, super-ledové. Kentaur dovoluje opakované zážehy a vypínání, což se dnes hodí, jelikož MAVEN stráví po startu asi půl hodiny na zemské orbitě a pak se vydá přímo k Marsu.
Atlas 5 je v této konfiguraci 57 metrů vysoký.

18:30 Vítáme všechny příznivce meziplanetární kosmonautiky u startu nejnovější sondy k Rudé planetě! Momentálně ještě tankujeme raketu, do horního stupně proudí palivo v podobě tekutého vodíku o teplotě kolem -220 °C, do spodního stupně tekutý kyslík zchlazený na -185 °C coby okysličovadlo pro leteckou naftu.
Přípravy běží dle plánu a nejsou hlášeny vážnější technické problémy s raketou či družicí.

Zdroje a doporučené odkazy: (vše EN)

  Straka Vít   Zobrazeno: 8484x   Tisk

Text podléhá autorskému zákonu a nesmí být bez vědomí autora šířen.