Česká astronomická společnost

Vesmírné technologie 2003.01.08 11:35

Technologie vyvíjené v rámci vesmírného programu ESA jsou postupně uváděny do praktického života na Zemi. Příklady mohou být navigační zařízení pro slepce, nebo chlazení pro posádky rallye Paříž-Dakar. Posledně jmenovaný příklad sice není aplikace v běžném životě, ale jedná se o test technologií, které se mohou v budoucnu prosadit v běžné výrobě.

Navigační zařízení

Pod patronací ESA se bude brzy testováno navigační zařízení pro slepce. Malé příruční zařízení integruje nové navigační technologie EGNOS a SISNET - zjednodušeně řečeno jde o korekci signálu GPS a přenos tohoto signálu přes internet.

Použití systému GPS k navigaci chodců ve městě je poměrně těžké. Pokud je dostupných pouze několik satelitů systém GPS 9například v ulicích města), je přesnost systému okolo 30-40 metrů, což je pro přesnou navigaci po městě nepoužitelné. Systém EGNOS zpřesní určení polohy na několik metrů.

Družice EGNOS na nízké oběžné dráze vysílají korekční signál, díky němuž může příjemce opravit chybný GPS signál. Uvnitř města budete mít spíše v přímém dohledu satelit GPS než EGNOS. Kvůli tomu byl vyvinut doplňkový systém SISNET, který v reálném čase vysílá korekční signály EGNOS přes internet.

GMV je název upraveného zařízení TORMES, které díky klávesnici s braillovým písmem hlasovým výstupem umožňuje komunikaci s uživatelem. GMV přijímá EGNOS signály pomocí bezdrátového připojení k internetu. Díky připojení k internetu může uživatel oznámit, že se ztratil nebo se mu stala nějaká nehoda.

V budoucnu bude možné využívat systému Galileo. Jedná se o soustavu 30 satelitů propojených se sítí pozemních stanic umožní nezávislé určení polohy s metrovou přesností. Systém Galileo je jedním z projektů ESA.

Chlazení na Dakaru

Bez chlazení se na dakarské rallye neobejdete. Chladicí technologie vyvinuté ESA pro chlazení motoru Vulcan raket Ariane 4 a 5 budou v letošním roce pomáhat jednomu týmu. V saharské poušti dosahují teploty až 58 stupňů Celsia. Tým Pescarola bude využívat několik techologií vyvinutých ESA. Veterán rallye Pescarolo řídí upravený 255-HP Nissan V6 Terrano s logem ESA.

Okolo výfuku má upravený Nissan speciální tepelný štít. Štít snižuje teplotu výfuku na 100 stupňů Celsia, bez něj může teplota výfuku dosáhnout až 800 stupňů. Navíc je výrazně snížena teplota v kabině, což zvyšuje komfort posádky, která se tolik neunaví.

Italská společnost Grado Zero Espace poskytla chladicí systém pro řidičovu helmu. Chladicí systém využívá Peltierových článků, které odvádějí teplo z vnitřní části helmy do speciální "nádrže" kde je teplo vyzářeno do okolí. Použité Peltierovy články jsou silné pouze několik milimetrů. Tato technologie již byla použita Španělskou společností NTE k výrobě oblečení s regulovanou teplotou a společností Grado Zero Espace k výrobě speciálního chlazeného obleku pro tým F1 McLaren.

Kosmické technolgie skrývá i jídlo a pití. Pití bude podáváno v nových chladicích obalech. Chlazení je založeno na odpařování vody. Kde je skryt kosmický výzkum? Díky pokročilým numerickým simulacím, které byly odvozeny v rámci přípravy satelitů byly odvozeny přesné vlastnosti tohoto fyzikálního jevu.

Jídlo servírované ve vesmíru musí splňovat mnoho norem. Francouzská kosmická agentura pomáhala vyvinout menu, které splní všechny požadavky a navíc bude dobré. Dodávky jídla pro Rallye Dakar 2003 se snaží dokázat, že je možné dosáhnout vysoké úrovně jídla i v těžkých podmínkách.

Je vidět, že použití kosmických výzkumů pro praktické použití na Zemi není přímočaré. Je třeba vše otestovat a vyzkoušet v pozemských podmínkách. Extrémní soutěže jako Rallye Dakar či závod Le Mans umožňují testovat mnoho technologií, které se později dostanou do běžného používání.

Zdroj: ESA: Navigační zařízení pro slepce, ESA: Chlazení na Dakaru

  Mokrý Karel   Zobrazeno: 6294x   Tisk

Text podléhá autorskému zákonu a nesmí být bez vědomí autora šířen.