ERROR - page not found
Výzkumy v AsÚ AV ČR (30): Jak souvisejí astrosféry a astroohony s urychlováním částic kosmického záření? 2015.02.19 06:00

(Popis obrázku v článku) Foto: Upload.wikimedia.orgKde končí Sluneční soustava? Tato otázka nabyla na významu před dvěma roky, kdy média přinesla informaci, že „sonda Voyager 1 opustila Sluneční soustavu“. Toto tvrzení je sice přitažlivé, ale jinak značně nepřesné. Voyager 1 opustil heliosféru, plazmovou bublinu obklopující Slunce, a vydal se do mezihvězdného prostoru. Stále je však gravitačně ovlivňován především Sluncem, Sluneční soustavu tedy neopustil. Plazmové bubliny kolem hvězd jsou však nesmírně zajímavé a staly se předmětem teoretické studie Dietera Nickelera a jeho kolegů, působících ve slunečním a stelárním oddělení AsÚ a také v Max-Planck Institutu pro výzkum Sluneční soustavy.

Více Michal Švanda   Zobrazeno: 3841x   Tisk
Marsovský maratón Opportunity 2015.02.17 06:00

Opportunity se blíží k Marathon Valley Foto: NASA/JPL-Caltech/Univ. of ArizonaV červnu 2010, krátce poté, co jsme ztratili kontakt s vozítkem Spirit, dosáhla Opportunity půlmaratónu. A uběhlo jen pět roků a máme tu další mezník, když se tento rekordman mezi průzkumníky sluneční soustavy blíží ujetí maratónu na Marsu.

Více Martin Gembec   Zobrazeno: 5100x   Tisk
8. vesmírný týden 2015 2015.02.16 06:00

Mapa oblohy 18. února 2015 v 19:00 SEČ. Data: Stellarium Foto: Martin GembecPřehled událostí na obloze od 16. 2. do 22. 2. 2015

Měsíc bude v novu. Večer je nízko na jihozápadě jasná Venuše a míjí slabší planetu Mars. Jupiter je vidět celou noc. Saturn je vidět nejlépe ráno. Aktivita Slunce je nízká.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 18. února v 19:00 SEČ.

Více Martin Gembec   Zobrazeno: 5966x   Tisk
Merkur pěkně v detailu 2015.02.15 07:00

Detail valů kráteru na Merkuru 6 metrů na px Foto: NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Carnegie Institution of WashingtonMESSENGER se brzy zřítí na Merkur, ale to je skvělá příležitost jej nasnímat v ještě větším detailu.

Více Martin Gembec   Zobrazeno: 6089x   Tisk
Nynější sluneční aktivita je podobná té v 18. století 2015.02.13 15:00

Slunce Foto: NASA/SDOPočítání slunečních skvrn v průběhu času pomáhá ke zjištění aktivity Slunce. Dva indexy pro výpočet sluneční aktivity, které vědci v současné době používají, se ovšem rozcházejí v datech před rokem 1885. Nyní se snaží Mezinárodní tým vědců normalizovat historické výsledky za posledních 400 let. Při výzkumu se zjistilo, že sluneční aktivita je dnes velmi podobná té v minulých dobách, např. v době osvícenství.

Více Sylvie Gorková   Zobrazeno: 5504x   Tisk
HST – Jupiter a jeho měsíce 2015.02.12 06:00

Přechod měsíců přes planetu Jupiter Foto: NASA, ESANové fotografie pořízené nedávno pomocí Hubblova kosmického dalekohledu HST zachytily vzácnou událost – přechod tří největších Jupiterových měsíců přes pruhovanou tvář obří plynné planety. HST pořídil řadu snímků úkazu, který zachycuje v akci především tři měsíce: Europu, Callisto a Io.

Více František Martinek   Zobrazeno: 4860x   Tisk
Meteorický roj na Merkuru 2015.02.11 06:00

Meteorický roj na Merkuru, představa umělce Foto: NASAZdá se, že nejbližší planeta u Slunce – Merkur – je pravidelně bombardována meteorickým deštěm. Ten je pravděpodobně spojený s kometou, která produkuje četné meteorické roje také na Zemi – Enckeovou kometou. Možný objev tohoto meteorického roje na Merkuru je opravdu vzrušující a obzvlášť důležitý, protože prostředí z plasmy a prachu kolem planety je relativně neprozkoumané.

Více Sylvie Gorková   Zobrazeno: 4931x   Tisk
7. vesmírný týden 2015 2015.02.09 06:00

Mapa oblohy 11. února 2015 v 18:00 SEČ. Data: Stellarium Foto: Martin GembecPřehled událostí na obloze od 9. 2. do 15. 2. 2015

Měsíc se blíží k poslední čtvrti. Večer je nízko na jihozápadě jasná Venuše a jen kousek výše je také planeta Mars. Jupiter je vidět celou noc. Ráno můžeme dobře pozorovat Saturn. Aktivita Slunce je nízká.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 11. února v 18:00 SEČ.

Více Martin Gembec   Zobrazeno: 5700x   Tisk
Planeta Jupiter dominuje únorové obloze 2015.02.08 06:00

Kresba Jupiteru přes dalekohled Hvězdárny Turnov 30. 1. 2015 Foto: Aleš MajerÚnorové obloze vévodí planeta Jupiter, která bude 6. února 2015 v 19 hodin opozici se Sluncem. To znamená, že se planeta nachází přesně na opačném konci oblohy než Slunce a je tedy vidět po celou noc. 6. února 2015 v 8 hodin se Jupiter nejvíce přiblíží k Zemi, a to na vzdálenost 4,346 AU (AU = astronomická jednotka, tedy vzdálenost Slunce - Země), tedy asi 650 milionů km. Podmínky pro pozorování této největší planety Sluneční soustavy jsou tedy velmi příznivé.

Více Pavel Suchan   Zobrazeno: 4773x   Tisk
Výzkumy v AsÚ AV ČR (29): Rozšiřování magnetických trubic nad slunečními aktivními oblastmi 2015.02.06 06:00

Skutečný vzhled koronálních smyček Foto: Jaroslav DudíkMnohé nezodpovězené otázky fyziky Slunce se týkají koróny, vnější vrstvy sluneční atmosféry, jež se volně rozpíná do meziplanetárního prostoru slunečním větrem. Pozorování prováděná dalekohledy na kosmických družicích v ultrafialové oblasti spektra poskytují až překvapivé detaily koronální struktur. Z nich je zřejmé, že základním stavebním kamenem koróny je smyčka. Smyčka magnetického pole vyplněná horkým plazmatem propojující fotosférické paty s opačnou polaritou magnetického pole. Geometrií koronálních smyček se zabýval v práci publikované v časopise the Astrophysical Journal Jaroslav Dudík (spolupracovník AsÚ, který byl v letech 2013‒2014 na postdocovém pobytu na University of Cambridge) ve spolupráci s Elenou Dzifčákovou z AsÚ a Jonathanem Cirtainem z NASA.

Více Michal Švanda   Zobrazeno: 4276x   Tisk