39. vesmírný týden 2014 2014.09.22 06:00

Mapa oblohy 24. září 2014 ve 20:00 SELČ. Data: Stellarium Foto: Martin GembecPřehled událostí na obloze od 22. 9. do 28. 9.

Měsíc je kolem novu. Mars a Saturn jsou vidět jen večer za soumraku. Ráno stoupá nad obzor nejprve Jupiter a po něm i Venuše. Aktivita Slunce je nižší. Na obloze se kromě komety Jacques nachází i ranní 2012 K1 PanSTARRS. Pokračují ranní přelety ISS. U Marsu by měly přibýt dvě nové oběžnice, MAVEN a MOM. V pátek probíhá na řadě našich hvězdáren a planetárií Noc vědců.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 24. září ve 20:00 SELČ.

Obloha:

Měsíc bude v novu ve středu 24. září. Začátkem týdne je na ranní obloze poblíž Venuše (v úterý ráno jen 5° napravo). V sobotu a v neděli se dostává na večerní soumrakové obloze k Saturnu a Marsu.

Planety:
Mars (0,8 mag) a Saturn (0,6 mag) jsou za soumraku jen velmi nízko nad jihozápadním obzorem.
Jupiter (−2 mag) je ráno za svítání již 25° nad obzorem a za pokročilého svítání vylézá nad východní obzor také Venuše (−4 mag).

Aktivita Slunce se opět snížila, ovšem na východním okraji slunečního disku se opět vynořily zajímavé aktivní oblasti se skvrnami, a aktivita tak bude možná opět zvýšená, jak naznačila jedna nedělní erupce třídy C5. Další vývoj skvrn můžete sledovat na aktuálním snímku SDO.

Mapka pro kometu C/2014 E2 (Jacques) v 39. týdnu 2014. Data: Guide 9 Foto: Martin Gembec Kometa C/2014 E2 (Jacques) je již slabší kometou. Nyní však prochází stále ve výhodné poloze souhvězdím Orla. V minulém týdnu zdánlivě potkala Ramínko, jak to dobře zachytil Rolando Ligustri. Polohy komety na orientační mapce odpovídají času 0:00 SELČ každého dne. Kometa C/2012 K1 (PanSTARRS) je aktuálně nejjasnější kometou na obloze. Radost kazí fakt, že je vidět relativně nízko nad jihovýchodním obzorem za ranního svítání.

Přelety ISS nyní probíhají za ranního svítání. Většinou ještě před šestou, ale například středeční a páteční až po šesté, takže si na ně lze počíhat celkem snadno. Pro rychlou předpověď přeletu si stačí kliknout na nejbližší město. (Odkazy v tabulce, v ČR od západu na východ, vedou na Heavens-above.com)

Stanice ISS
Karlovy Vary Plzeň Ústí nad Labem
Praha České Budějovice Liberec
Jihlava Pardubice Hradec Králové
Svitavy Brno Olomouc
Zlín Ostrava Bratislava

Přelety družic hledejte také na Calsky.com.

Kosmonautika:

• Pokud čtete tyto řádky, dá se očekávat, že sonda MAVEN už právě zakotvila na oběžné dráze planety Mars. Alespoň doufejme. K manévru dochází právě v noci na pondělí.
    Blízko k Rudé planetě je také indická sonda Mars Orbiter Mission. Ta má před sebou závěrečné manévry a na oběžnou dráhu má přejít ve středu.

• V neděli 21. září se ke stanici ISS úspěšně vydala další nákladní loď Dragon společnosti SpaceX. Dragon je u stanice očekáván v době úterního oběda, 23. září. O jeho zachycení robotickou paží 9 metrů pod stanicí se postará německý astronaut Alexandr Gerst. Mediálně asi nejzajímavější na celé misi je, že na ISS letí 3D tiskárna, takže si astronauti budou moci vyrábět předměty, co by jim případně mohly chybět a museli by na ně čekat.

• Pravděpodobně jste v Astronomickém snímku dne zaznamenali barevný snímek jádra komety Čurjumov-Gerasimenko. Kromě toho se z dat sondy Rosetta podařilo Emily Lakdawalle vytvořit moc pěkný snímek jádra s tryskající hmotou z povrchu. Takový snímek je těžký na složení, neboť jádro je na snímku přeexponované a v okolí jsou ve snímku různé vady zobrazení, které je třeba odstranit.

Výročí:

• V týdnu máme dvě zajímavá výročí, kdy meteority zasáhly přímo dům a prorazily střechy domů. 28. září 1969 (45 let) dopadl tzv. Murchisonský meteorit na stejnojmenné městečko v Austrálii. Pád byl pozorován a na zem dopadlo asi 100 kg hmoty, přičemž jeden malý asi půlkilogramový kus prorazil střechu jednoho z domů.
    26. září 1999 (15 let) dopadl meteorit na japonské Kobe. Také tentokrát došlo k průrazu střechy. Celkem bylo nalezeno 20 kusů, ale celková hmotnost byla jen 136 gramů.

Výhled na příští týden:

• Ideální viditelnost útvarů na Měsíci
  • Výročí: SpaceShipOne
  • Výročí: Little Joe 1